Jak wykonuje się taśmy na liniach produkcyjnych? Gdzie spotkamy się z zastosowaniem przenośników?
Przenośnik taśmowy jest urządzeniem transportowym o stosunkowo prostej budowie, a jednocześnie niezawodnym jeśli eksploatuje się go zgodnie z normami technicznymi i przeznaczeniem. Przenośniki należą do niezbędnych elementów wyposażenia zakładów zajmujących się produkcją seryjną taką jak przemysł maszynowy, drzewny, elektroniczny, spożywczy lub wykorzystujących do przenoszenia materiałów sypkich, ziarnistych itd. Wykorzystuje się je m.in. w energetyce, kopalniach, przemyśle motoryzacyjnym, centrach dystrybucyjnych, budowach, lotniskach, portach, a także w handlu (boksy kasowe).
Konstrukcja przenośnika i wybór taśmy
Podstawowym elementem budującym przenośnik jest połączona w obwód taśma transportowa podparta na obrotowych rolkach (krążnikach) lub po tzw. stole. W ruch wprawiają ją bębny napędowe, a prawidłowe działanie zapewniają systemy napinające, a więc napinacze, śruby rzymskie czy bardzo zaawansowane technicznie systemy automatycznego napinania, w których stosuje się układy elektroniczne czuwające nad prawidłową pracą przenośnika transportującego. Podczas montażu i eksploatacji przenośnika taśmowego należy dbać o jego stabilne ustawienie i zamocowanie, aby uniemożliwić zmianę położenia w trakcie pracy. Bardzo istotne jest dbanie o utrzymanie całego systemu transportującego w stanie wolnym od zanieczyszczeń co w efekcie stanowi o sprawności i wydajności transportera.
Taśma przenośnikowa musi być dobrana do transportowanego materiału i specyfiki pracy urządzenia. Podczas projektowania i doboru taśmy należy brać pod uwagę m.in. oddziaływanie sił rozciągających, naciski i zginanie poprzeczne, trwałe odkształcenia związane z powtarzalnymi obciążeniami (np. w miejscu zasypu) czy wielokrotne zginanie na bębnach. Jeżeli na trasie znajdują się krzywizny, trzeba pamiętać również o nierównościach obciążeń w takich miejscach. Ze względu na różnorodność czynników, które trzeba uwzględnić na etapie wyboru taśmy transportowej, nie jest to wcale zadanie łatwe. Dlatego naszym klientom proponujemy nie tylko gotowe rozwiązania, ale również profesjonalne doradztwo i w miarę potrzeb późniejszy serwis
– opowiada ekspert z firmy Grawit we Wrocławiu.
Taśmy transportowe i sposoby ich łączenia
W przenośnikach transportujących stosuje się wiele rodzajów taśm przenośnikowych, wykonywanych w różnych technologiach i z rozmaitych materiałów. Do najpopularniejszych możemy zaliczyć elastyczne taśmy przenośnikowe z tworzyw sztucznych (PVC, PUR, teflonu) oraz taśmy gumowo-tkaninowe. Do nowszych rozwiązań należą taśmy modularne, które okazują się łatwiejsze w montażu i naprawach. Taśmy modularne wykonuje się z wielu powtarzalnych elementów ze sztywnych tworzyw – polipropylenu, polietylenu lub poliacetalu.
Montaż taśmy na przenośniku przebiega wieloetapowo. Najpierw taśmę należy wciągnąć na przenośnik, następnie wykonuje się połączenie metodą dobraną pod kątem materiału, z którego została wykonana. Elastyczne taśmy PUR i PVC można łączyć metodą termiczną, taśmy gumowo-tkane zwykle poddaje się wulkanizacji, a taśmy modularne z wykorzystaniem złączy mechanicznych. Po zakończeniu procedury łączenia taśmę transportową należy odpowiednio napiąć i wyregulować. Ponieważ prace te wymagają dobrej znajomości działania przenośników i właściwości taśm, a także dużej precyzji, zadanie warto powierzyć profesjonalistom.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana