Artykuł sponsorowany

Jak wykonać podkład na ogrzewanie podłogowe?

Jak wykonać podkład na ogrzewanie podłogowe?

Ogrzewanie podłogowe jest coraz częściej wybieranym rozwiązaniem przez inwestorów. Zapewnia domownikom dużo ciepła i mniejsze zużycie energii niż tradycyjne grzejniki. Co więcej, jest korzystne dla zdrowia i pozwala na przyjemne chodzenie po domu na boso. Aby jednak móc się cieszyć wszystkimi zaletami takiej instalacji, musimy dobrze dobrać i prawidłowo wykonać podkład. Wówczas przedłuży on trwałość podłogi i zwiększy komfort jej użytkowania.

Przygotowanie podłoża pod podkład

Nawet najlepszej jakości panele na ogrzewanie podłogowe nie spełnią swojej funkcji, jeśli nie zadbamy o prawidłowy montaż ogrzewania podłogowego, odpowiedni podkład oraz prawidłowe ułożenie samej nawierzchni wykończeniowej. Montaż paneli na ogrzewanie podłogowe nie różni się bardzo od standardowego. Konieczne jest tutaj ułożenie podkładu oraz poprawne przygotowanie podłoża. Musi być ono przede wszystkim równe, co umożliwi późniejszą długotrwałą eksploatację podłogi. Dlatego rozprowadzone rury przykrywa się warstwą jastrychu. Jest to mieszanka piasku, żwiru, wody i spoiwa - zwykle cementu. Po wykonanej wylewce następnym krokiem jest ułożenie paroizolacyjnej foli, a kolejno już wybrany podkład na ogrzewanie podłogowe. Jeśli wylewka jest nierówna, konieczne jest wyrównanie podłogi wylewką samopoziomującą. Bardzo ważne, aby podłoże było wolne od zanieczyszczeń, a wylewka wygrzana.

Montaż podłogi pływającej należy układać na włączonym ogrzewaniu, utrzymując temperaturę 18°C. Instalację podłogową grzewczą zaleca się uruchomić na 14 dni przed rozpoczęciem montażu paneli podłogowych. Na 5 dni przed montażem trzeba uruchomić instalację na pełną moc, a na dwa dni przed montażem obniżyć temperaturę do 18°C. Taka temperatura powinna być utrzymywana jeszcze przez 7 dni po zakończeniu montażu paneli. Pamiętajmy, że podłoga z paneli w czasie użytkowania nie może mieć wyższej temperatury niż 28°C!

Jakie cechy powinien mieć dobry podkład?

Szukając odpowiedniego podkładu na ogrzewanie podłogowe, należy zwrócić uwagę na to, aby był on przystosowany do współpracy z instalacją. Wybierając podkład, powinniśmy mieć na uwadze, do jakiego rodzaju pomieszczenia będzie on przeznaczony. Jeśli planujemy go wykorzystać w pomieszczeniu, z którego będzie korzystało wiele osób, wówczas trzeba wziąć pod uwagę także trwałość takiego podkładu. W pokoju o dużym natężeniu ruchu lepszy będzie podkład o dużym współczynniku odporności na obciążenia. Do poprawienia komfortu chodzenia ważnym elementem jest również izolacja akustyczna.

W ofertach sprzedaży znajdziemy także podkłady z tektury, korka, maty kwarcowej oraz z polietylenu wysokiej gęstości, który sprawdzi się przy ogrzewaniu podłogowym. Podkład z korka zapewniłby dobrą izolację akustyczną, jednak nie zda egzaminu podczas przekazywania ciepła. Dobrym wyborem będzie podkład z maty kwarcowej oraz polietylenu (cienkiej pianki). Do ich zalet należą niewielka grubość oraz optymalne przekazywanie ciepła.

Jak zauważa specjalista z firmy GREMONT, która specjalizuje się w sprzedaży wysokiej jakości materiałów wykończeniowych, pochodzących od prestiżowych producentów: 

Niezależnie od tego, jaki podkład wybierzemy, pamiętajmy o jego grubości. Podkład taki nie powinien przekraczać grubości 3 mm. Tylko cienka warstwa podkładowa zapewni dobre przewodnictwo ciepła z ogrzewania podłogowego. Najlepszy podkład na ogrzewanie podłogowe to taki, który pozwala na bezstratne przekazywanie ciepła do paneli. Do tej grupy zalicza się większość podkładów sztucznych, np. z wcześniej wspomnianego polietylenu.

Najlepsze będą wszystkie podkłady zapewniające dobrą efektywność ogrzewania podłogowego, które mają współczynnik strat ciepła mniejszy niż 0,05 m²K/W. Im mniejszy opór cieplny, tym większa sprawność systemu grzewczego. Dobry podkład na ogrzewanie podłogowe to również taki, który poprawia komfort akustyczny dzięki wyciszeniu podłogi w pomieszczeniu, oraz który niweluje punktowe nierówności podłoża.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.