Jak wygląda lakierowanie samochodu?
Lakier samochodowy nie tylko nadaje pojazdowi atrakcyjny wygląd. Jego głównym zadaniem jest chronienie stalowej karoserii przed wpływem środowiska zewnętrznego. Sam lakier jest jednak dość delikatny – w wyniku wgniecenia karoserii może się kruszyć, łatwo go również zarysować. Rozwiązaniem problemu zniszczonej powłoki lakierowej jest wykonanie jej na nowo w profesjonalnej lakierni. Jak wygląda ten proces?
Lakier samochodowy nie tylko nadaje pojazdowi atrakcyjny wygląd. Jego głównym zadaniem jest chronienie stalowej karoserii przed wpływem środowiska zewnętrznego. Sam lakier jest jednak dość delikatny – w wyniku wgniecenia karoserii może się kruszyć, łatwo go również zarysować. Rozwiązaniem problemu zniszczonej powłoki lakierowej jest wykonanie jej na nowo w profesjonalnej lakierni. Jak wygląda ten proces?
Kiedy zdecydować się na lakierowanie samochodu?
Warstwa lakieru pełni bardzo ważną funkcję z punktu widzenia trwałości karoserii – zabezpiecza stalowe elementy przed korodowaniem.
- Dlatego też na odnowienie lakieru powinniśmy jak najszybciej zdecydować się, jeśli lakier uległ poważnemu, głębokiemu uszkodzeniu, np. w wyniku kolizji – mówi przedstawiciel serwisu Auto Efekt - Zwlekanie z tym szybko zaowocuje rozległymi ogniskami rdzy, które dodatkowo osłabią karoserię.
Krok pierwszy – demontaż części i zabezpieczenie samochodu
Zanim lakiernik przystąpi do jakichkolwiek prac związanych z lakierowaniem, konieczne jest zdemontowanie – w miarę możliwości – tych elementów, które mogą ulec uszkodzeniu lub przeszkadzać w pracy, np. lusterek bocznych czy świateł. To, które elementy należy zdemontować zależy od zakresu pracy – jeśli lakierujemy cały samochód, konieczne może się okazać wyjęcie nawet siedzeń. Szyby można zabezpieczyć przy pomocy taśm oraz folii lub również wyjąć.
Krok drugi – przygotowanie powierzchni
Rozmontowany samochód jest gotowy do pierwszych prac lakierniczych. Na tym etapie powierzchnie lakierowane poddaje się matowieniu, które ma na celu usunąć starą warstwę lakieru. Jeśli w karoserii znajdują się jakieś ubytki, takie jak głębokie rysy, należy je wypełnić, by powierzchnia była gładka – zapobiegnie to nierównościom w nowej warstwie lakieru. Na koniec karoseria jest dokładnie oczyszczana z pyłu i tłuszczu. To bardzo ważne, ponieważ jakiekolwiek zanieczyszczenia uniemożliwią prawidłowe przyleganie warstw lakieru do podłoża – w krótkim czasie może to zaowocować złuszczaniem się nowego lakieru.
Krok trzeci – lakierowanie i wykończenie
Zmatowiona, czysta i sucha karoseria jest gotowa do tego, by położyć na niej lakier. W pierwszej kolejności nanoszony jest podkład – jego zadaniem jest uaktywnienie podłoża, dzięki czemu kolejne warstwy lakieru będą do niej lepiej przywierać. Po wyschnięciu podkładu można przystąpić do nałożenia na niego właściwego lakieru o wybranym kolorze – to główna warstwa powłoki lakierowej, która również powinna mieć czas do wyschnięcia. Dopiero na suchy lakier właściwy nakłada się zewnętrzną warstwę powłoki, czyli klar. Klar to lakier bezbarwny, który nadaje karoserii połysk. Po wyschnięciu karoserię poleruje się w celu usunięcia wszelkich niedoskonałości.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana