Artykuł sponsorowany

Jak wygląda audyt podatkowy i kiedy warto go przeprowadzić?

Jak wygląda audyt podatkowy i kiedy warto go przeprowadzić?

Audyt podatkowy jest rodzajem analizy i kontroli dokumentacji finansowej w firmie. Pozwala na weryfikację poprawności rozliczeń podatkowych, a także zgodności realizacji działań z przepisami podatkowymi. Dzięki audytowi możliwe jest wyeliminowanie ewentualnych nieprawidłowości, a także uniknięcie ryzyka podatkowego. Przeczytaj, jak wygląda audyt podatkowy oraz kiedy warto go przeprowadzić.

Na czym polega audyt podatkowy?

W ramach audytu podatkowego dokonywana jest wnikliwa analiza wybranych lub wszystkich zobowiązań budżetowych, obszarów działalności, operacji finansowych i ryzyka podatkowego w firmie, pod kątem prawidłowości rozliczeń podatkowych. Uwaga skupia się przede wszystkim na ustaleniu prawidłowości podstawy opodatkowania oraz kwalifikowania konkretnych zdarzeń gospodarczych pod względem poszczególnych obowiązków podatkowych. Przeprowadzana jest także analiza transakcji sprzedaży, inwestycji, prawidłowości rozliczeń z tytułu VAT, rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów oraz innych operacji finansowych i zdarzeń gospodarczych.

Na podstawie ksiąg, faktur, rozliczeń i innych dokumentów, identyfikowane są obszary ryzyka oraz nieprawidłowości. Audyt podatkowy obejmuje również raport oraz opinię, w których zawarte są wnioski, rekomendacje oraz instrukcje, które mogą pomóc w uniknięciu sankcji, przygotowaniu się do potencjalnej kontroli lub efektywniejszym zarządzaniu ryzykiem.

Jakie korzyści niesie przeprowadzenie audytu podatkowego?

Ponieważ audyt podatkowy przeprowadzany jest przez zewnętrzną i niezależną firmę (taką usługę oferuje m.in. Kancelaria Podatkowa z Krakowa), ocena działalności przedsiębiorstwa jest rzetelna i w pełni obiektywna. Dlatego pozwala nie tylko na uniknięcie sankcji podatkowych, ale również zwiększenie bezpieczeństwa prawnego firmy. Specjalista może bowiem pomóc w korekcie deklaracji podatkowych, znaleźć rozwiązania dla istniejących problemów oraz usprawnić proces rozliczania podatków. Jednocześnie może zaproponować rozwiązania umożliwiające optymalizację podatkową, co wiąże się ze znacznymi oszczędnościami. Audytor wskazuje także obszary, w których konieczne jest dokonanie zmian dla lepszego funkcjonowania całej jednostki.

Dlatego audyt podatkowy warto przeprowadzać cyklicznie, w zależności od tego, jakiego rodzaju oraz jak często firma dokonuje operacji finansowych. Dzięki temu wszelkie wątpliwości związane z kwestiami podatkowymi zostaną rozwiane, a błędy skorygowane i to zanim niezgodności zostaną wykryte przez kontrolę podatkową.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.