Artykuł sponsorowany

Jak wybrać dobre okna?

Jak wybrać dobre okna?

Okna mają niebagatelny wpływ na codzienne życie – przede wszystkim na koszty eksploatacji budynku. Właściwie dobrana i poprawnie zamontowana stolarka okienna pozwala sporo zaoszczędzić. Nie należy też pomijać estetyki. Okna budują efekt wizualny zarówno elewacji, jak i wnętrz. Jak więc wybrać okna, aby przez długie lata pozostawały funkcjonale, zdobiły dom i zapewniały ciepło?

Okna aluminiowe, PCV czy drewniane?

Pierwszą kwestią, którą należy rozważyć przystępując do wyboru okien, jest to, z jakiego materiału mają być one wykonane. Każdy z nich ma nieco inne właściwości, a te wpływają na funkcjonalność stolarki okiennej. Obecnie na rynku można znaleźć okna z PCV, aluminium i drewna. Które są najlepsze?
Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi – mówi ekspert z firmy Grobud. – Każdy z materiałów ma coś innego do zaoferowania. My skupiamy się głównie na oknach z PCV i to one są najczęściej kupowane w Polsce. Za takim wyborem przemawia doskonała relacja jakości do ceny. To trwała i ciepła stolarka okienna, która nie wymaga żadnych zabiegów konserwacyjnych poza czyszczeniem. Nowoczesne konstrukcje i materiały zapewniają doskonałą izolację, a także estetyczny wygląd. Dostępne są np. okna plastikowe imitujące drewno. Naturalnie, okna aluminiowe i drewniane też mają swoje zalety i wielu zwolenników. Nie są jednak tak przystępne cenowo.
O jakich zaletach mowa? Okna aluminiowe są odporne mechanicznie i bardzo trwałe. Drewno z kolei to naturalny materiał, który cechuje się doskonałymi właściwościami termoizolacyjnymi i akustycznymi. Każdy z tych typów tworzy inny efekt estetyczny. Aluminium idealnie współgra z nowoczesnym budownictwem, a drewno pozwala stworzyć ciepłą, a przy tym elegancką aranżację. Standardowe białe lub brązowe okna z PCV są pod tym względem neutralne.

Najważniejsze parametry istotne przy wyborze okien

Parametrem kluczowym przy wyborze okien jest współczynnik przenikania ciepła U. Określa on, ile ciepła „ucieka” przez okno. Im niższy współczynnik U, tym więcej ciepła zostaje we wnętrzu, więc płacimy mniej za ogrzewanie. Nowe okna muszą być zgodne z narzuconymi odgórnie normami. Od roku 2017 współczynnik U dla okien (a także drzwi zewnętrznych i balkonowych) nie może przekraczać 1,1 W/(m 2 × K). Wyjątkiem są okna połaciowe, dla których dopuszcza się U równe 1,3 W/(m 2 × K). Drugim ważnym czynnikiem jest przepuszczalność świetlna szyb (LT - light transmission). Szyby, choć wydają się idealnie przezroczyste, blokują część światła. A przecież chodzi o to, aby było go jak najwięcej! Wartość LT podawana jest w procentach, które ukazują proporcje między ilością światła, które dotarło do szyby, a ilością światła, które przedostało się do wnętrza. Im wyższy odsetek, tym bardziej słoneczne będzie mieszkanie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.