Jak wybrać dla siebie rower elektryczny?
Rowery zaopatrzone w silniki elektryczne, znane wcześniej na jedynie na zachodzie Europy, coraz częściej pojawiają się także po lewej stronie Odry. Rower elektryczny to pojazd, który daje znacznie większe możliwości niż tradycyjny jednoślad. Taki rower sprawia, że można dojechać dalej, szybciej i wyżej przy mniejszym nakładzie energii. W silniki elektryczne mogą być zaopatrzone rowery górskie, trekkingowe, crossowe, dziecięce, gravelowe i szosowe. Jaki model roweru elektrycznego warto więc wybrać i czym się kierować przy wyborze?
Jak działają rowery elektryczne?
Rowery elektryczne wyglądem przypominają tradycyjne jednoślady, jednak są wyposażone w silnik elektryczny. Ma on za zadanie wspomagać jazdę, zapewnić komfort i zredukować wysiłek, zwłaszcza na wymagającym terenie. Napęd pozwala odciążyć rowerzystę od pedałowania, jednak nie wyręcza go całkowicie. Wspomaganie włącza się bowiem wtedy, gdy rowerzysta naciska na pedały. Rower elektryczny jest wyposażony w funkcje, które pozwalają na kontrolę i regulację prędkości poruszania się po drodze, jednak obecnie może osiągać maksymalnie 25 km/h przy mocy silnika 250 W. Przy spełnieniu tych wymagań, kierujący nie musi posiadać żadnych dodatkowych uprawnień, by jeździć rowerem elektrycznym.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie? – silnik
Na rynku dostępne jest kilka wariantów rowerów elektrycznych, dlatego, decydując się na jego zakup, trzeba przemyśleć kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim należy zastanowić się, po jakich drogach będzie używany oraz ile miejsca jest potrzebne na jego przechowywanie. Oprócz tego, warto skupić się na silniku. Istnieją dwa rodzaje napędów: centralne i montowane na piastach, czyli z przodu lub z tyłu. Silniki centralne montuje się na środku roweru, w miejscu korby lub suportu. Ten model jest uważany za najlepszy, ponieważ środek ciężkości znajduje się w centrum, co wpływa pozytywnie na komfort prowadzenia roweru. Poza tym silnik centralny jest mniej podatny na uszkodzenia i jest przeznaczony do jeżdżenia po najbardziej skomplikowanych terenach.
Według eksperta ze sklepu rowerowego Bart - Pol w Bydgoszczy: Napęd montowany na piastach spotykany jest najczęściej w rowerach miejskich i jest tańszy od silnika centralnego. Odczuwa się w nich jednak inne rozłożenie masy, szczególnie gdy napęd znajduje się z przodu, co ma znaczny wpływ na komfort jazdy. Zaletą silnika zamontowanego z tyłu jest z kolei to, że zmniejsza do minimum ryzyko poślizgu.
Bateria i hamulce
Kolejnym istotnym aspektem wyboru roweru elektrycznego jest bateria i jej wytrzymałość. Najpopularniejsze są akumulatory litowo - jonowe, które wyróżniają się lekkością, kompaktowością, wydajnością i długą żywotnością. W trakcie zakupów należy przyjrzeć się pojemności baterii, która określa ile czasu na jednym naładowaniu można przejechać. Oprócz tego istotne jest także umiejscowienie akumulatora, które wpływa na masę i prowadzenie pojazdu. Najczęściej akumulator jest jednak zainstalowany do rury dolnej lub ramy.
Wybierając odpowiedni rower elektryczny, trzeba zadbać o swoje bezpieczeństwo, dlatego niezwykle istotne są hamulce. Ponieważ jednoślad z silnikiem porusza się szybciej i jest cięższy, należy zastosować hamulce o wyższej klasie. Najczęściej spotyka się modele mechaniczne lub hydrauliczne hamulce tarczowe. Jeśli rower będzie przeznaczony na górskie tereny, warto zdecydować się na większe tarcze, które zapewniają większą siłę hamowania. Można także zamontować w rowerze magnetyczne czujniki hamowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana