Jak ważne są elementy układu hamulcowego w samochodzie?
System hamulcowy w samochodzie jest podstawowym systemem, chroniącym nas przed wypadkiem i gwarantującym nasze bezpieczeństwo. Dlatego tak ważnym jest, aby wszystkie elementy układu hamulcowego działały sprawnie. Jakie są zatem jego poszczególne części i jaka jest hierarchia ich ważności? Dlaczego powinniśmy dokonywać regularnych przeglądów?
Niesprawny układ hamulcowy lub awaria jego części jest przyczyną wielu poważnych wypadków. Najpowszechniejsze są układy hamulcowe cierne, które dzielą się na bębnowe oraz tarczowe. Zasada działania obu jest taka sama. Mają one za zadanie wytworzenie siły hamującej, która będzie przeciwdziałać siłom, działającym na rozpędzony pojazd, co ma doprowadzić do jego zatrzymania. Każdy układ hamulcowy składa się z kilku podstawowych elementów, równie ważnych dla całości.Klocki i tarcze hamulcowe
To elementy, które najszybciej ulegają eksploatacji – tłumaczy specjalista branży motoryzacyjnej z salonu auto części Carwit – Dlatego należy pamiętać o ich regularnej wymianie, zanim całkiem się zużyją. Może to doprowadzić do zniszczenia tarczy hamulcowej.Tarczę trzeba wymienić, kiedy tylko jej grubość osiągnie minimalną wartość, podaną przez producenta. Nie warto z tym czekać do ostatniej chwili.
Zaciski hamulcowe
Zaciski są kluczowym elementem układu hamulcowego, bowiem to w nich umieszczone są specjalne tłoczki. Gdy naciskamy pedał hamulca, w przewodach następuje wzrost ciśnienia płynu hamulcowego, w wyniku czego klocki zostają dociśnięte do tarczy.Pompa hamulcowa
Niemniej ważna jest pompa, odpowiadająca za sprawne działanie całego układu, ona bowiem wytwarza w nim odpowiednie ciśnienie. Ono z kolei wywiera nacisk na tłoczki w zaciskach, przez co okładziny dociskają do tarcz. W ten sposób rozpoczyna się proces hamowania. Bardzo ważny jest płyn hamulcowy. Powinniśmy pamiętać o jego regularnym uzupełnianiu oraz wymianie.Korektor rozkładu sił hamowania
Na koniec należy wspomnieć o korektorze rozkładu sił hamowania, odpowiadającym za stabilność całego układu. Ma on za zadanie rozłożyć siłę hamowania na wszystkie cztery koła pojazdu i ma charakter dwuobwodowy. Oznacza to, że lewe tylne koło oraz prawe przednie połączone są jednym układem, a pozostałe dwa osobnym, przy czym ciśnienie, działające na tłoczki w każdym kole, jest takie samo. Takie rozwiązanie zabezpiecza nas przed skutkami awarii, gdyby nagle oba koła przedniej lub tylnej osi utraciły zdolność hamowania. Jeśli uszkodzeniu ulegnie jeden z obwodów, auto wciąż będzie mogło hamować jednym kołem.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana