Jak uzyskać zezwolenie na pracę w Polsce?
Temat zezwolenia na pracę w Polsce interesuje nie tylko obcokrajowców, którzy szukają zatrudnienia w naszym kraju, ale także pracodawców, którzy chcą zatrudniać obcokrajowców na terenie RP. W naszym artykule przyjrzymy się, dlaczego uzyskanie zezwolenia na pracę w Polsce zdecydowanie lepiej powierzyć firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w takich zadaniach.
Zezwolenie na pracę w Polsce: rozbudowane przepisy
Kiedy zaczynamy szukać informacji na temat zezwolenia na pracę w Polsce z perspektywy pracodawcy, docieramy do bardzo rozbudowanych przepisów. Jasne jest to, że obowiązek postarania się o właściwe zezwolenie leży po stronie pracodawcy, jeśli nie ma możliwości zatrudnienia cudzoziemca na podstawie oświadczenia o powierzeniu pracy, które jest wydawane przez PUP. Typy zezwoleń na pracę określa Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca oraz wpisu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń.
Typy zezwoleń na pracę
Typy zezwoleń na pracę w Polsce według wymienionego Rozporządzenia prezentują się tak:
A – dotyczy cudzoziemca wykonującego pracę na terytorium RP na podstawie umowy z podmiotem, którego siedziba lub miejsce zamieszkania albo oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium RP,
B – dotyczy cudzoziemca wykonującego pracę polegającą na pełnieniu funkcji w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji albo prowadzeniu spraw spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej jako komplementariusz, albo w związku z udzieleniem mu prokury przez okres przekraczający łącznie 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy,
C – dotyczy cudzoziemca, który wykonuje pracę u pracodawcy zagranicznego i jest delegowany na terytorium RP na okres przekraczający 30 dni w roku kalendarzowym do oddziału lub zakładu podmiotu zagranicznego albo podmiotu powiązanego, w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z pracodawcą zagranicznym,
D – dotyczy cudzoziemca, który wykonuje pracę u pracodawcy zagranicznego, nieposiadającego oddziału, zakładu lub innej formy zorganizowanej działalności na terytorium RP i jest delegowany na terytorium RP w celu realizacji usługi o charakterze tymczasowym i okazjonalnym (usługa eksportowa).
E – dotyczy cudzoziemca, który wykonuje pracę u pracodawcy zagranicznego i jest delegowany na terytorium RP na okres przekraczający 30 dni w ciągu kolejnych 6 miesięcy w innym celu niż wskazany w zezwoleniach typu B, C, D.
Zezwolenia wydawane przez Wojewodę. Pomoc w formalnościach
Zezwolenia na pracę w Polsce wydawane są przez Wojewodę. Choć typy zezwoleń na pracę w Polsce prezentują się klarownie, w formalnościach, których należy dopełnić, można się pogubić. Istnieje wiele rządowych i urzędowych stron i podstron, na których można pobrać różnego rodzaju wnioski i formularze, które dotyczą nie tylko zezwolenia na pracę, ale także legalizacji pobytu cudzoziemca w Polsce.
By mieć pewność, że nie popełnimy w tym wszystkim błędu, sprawę uzyskania odpowiedniego zezwolenia najlepiej powierzyć firmie zewnętrznej, jak Wega Lyrea ze Szczecina, która specjalizuje się w tej materii. Błąd może być drobny, ale poprawienie go to dodatkowy okres oczekiwania na pozwolenie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana