Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego w pojeździe?
Sprawdzenie umiejętności kontroli poziomu oleju silnikowego w samochodzie nie bez powodu jest jednym z podstawowych zadań podczas praktycznego egzaminu na prawo jazdy. Każdy kierowca powinien znać zasady eksploatacji pojazdu, by utrzymywać swoje auto w dobrym stanie. Dbałość o poziom i jakość oleju silnikowego jest jednym z najważniejszych obowiązków właściciela samochodu.
Ważna rola oleju silnikowego
Olej silnikowy należy do najważniejszych płynów eksploatacyjnych w pojazdach z silnikami spalinowymi. Jako środek smarny redukuje tarcie między ruchomymi elementami silnika, zapobiegając w ten sposób ich uszkodzeniom. Krążąc w silniku, olej uszczelnia tłoki w cylindrach, chroni części metalowe przed korozją, a w silnikach z turbosprężarką dodatkowo chłodzi turbinę. Jak widać, olej silnikowy pełni wiele funkcji, ale przy długotrwałym stosowaniu traci swoje właściwości. Zużyty olej gęstnieje, mogą też gromadzić się w nim zanieczyszczenia, co prowadzi do zatkania przewodów olejowych, a w konsekwencji do zatarcia silnika. Właśnie dlatego tak ważne jest, by zawsze używać oleju wysokiej jakości, regularnie wymieniać go, a jeszcze częściej – sprawdzać jego poziom.
Po co sprawdzać poziom oleju?
Każda podróż samochodem powoduje choćby minimalny ubytek oleju, który spala się w cylindrach, odparowuje, a w najgorszym przypadku (np. uszkodzenia przewodów lub miski olejowej) wycieka. W normalnych warunkach ubytki są niewielkie, jednak raz na jakiś czas, np. przy okazji uzupełniania baku, warto upewnić się, czy nie trzeba dolać też trochę oleju. Niektóre pojazdy pobierają go nawet litr na tysiąc kilometrów, przy czym największe zużycie obserwuje się w fabrycznie nowych samochodach. Brak środka smarnego może doprowadzić do bardzo szybkiego uszkodzenia silnika, toteż naprawdę warto dbać o jego uzupełnianie.
Ubytek oleju w zbiorniku jest zjawiskiem zupełnie naturalnym, a prawidłowym sposobem postępowania w takim przypadku jest dolanie tego płynu, oczywiście po wystudzeniu silnika. Przed prawdziwym problemem staje właściciel pojazdu, który podczas kontroli poziomu oleju zauważył, że środka smarnego przybyło. W takiej sytuacji najprawdopodobniej ma on do czynienia z przedostawaniem się paliwa do układu smarowania, co jest bardzo niebezpieczne dla silnika. Pojazdu najlepiej w ogóle nie odpalać, bo może dojść do zatarcia silnika. Trzeba jak najszybciej wymienić olej na nowy. Absolutnie niewskazane jest „odciąganie” nadmiaru, gdyż olej zanieczyszczony paliwem po prostu nie spełnia już swoich funkcji – podpowiada ekspert z firmy PROAUTO.
Sprawdzamy poziom oleju
Jeśli prawo jazdy zdawałeś już dawno temu, nie zaszkodzi mała powtórka z zasad sprawdzania poziomu oleju silnikowego. Po pierwsze, trzeba pamiętać, że prawidłowy odczyt uzyskasz wyłącznie wtedy, gdy pojazd będzie stał na równej, płaskiej powierzchni. Jeśli dopiero wyłączyłeś silnik, odczekaj kilka minut, by olej zdążył spłynąć do zbiornika. Po drugie, przygotowując się do sprawdzania poziomu oleju, trzeba zaopatrzyć się w czystą szmatkę do przetarcia bagnetu. Absolutnie nie można do tego celu używać chusteczek higienicznych, które mogą pozostawić na bagnecie paprochy; nie dopuść do sytuacji, w której sam będziesz winien zanieczyszczenia oleju i zapchania przewodów. Po wytarciu miarki ponownie włóż ją do zbiornika, wyjmij i sprawdź, czy ślad pozostawiony przez olej znajduje się między oznaczeniami „min” i „max” na bagnecie. Jeśli tak, nic nie musisz robić.
Oczywiście pod warunkiem, że sprawdzając poziom oleju, nie zaobserwujesz innych niepokojących objawów. Do takich należy wyraźnie zmieniony kolor środka smarnego. Zabarwienie oleju na beżowo może sugerować zanieczyszczenie wodą lub płynem chłodzącym – jak najszybciej odwiedź mechanika. Twoją czujność powinien też wzbudzić wyraźnie ciemniejszy kolor oleju, jeśli niedawno był wymieniany. Ciemne zabarwienie jest charakterystyczne dla oleju przepracowanego, więc nie powinno pojawiać się zbyt szybko.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana