Jak przebiega proces malowania proszkowego?
Podczas malowania proszkowego zamiast wykorzystania tradycyjnych farb w płynie, do pokrycia powierzchni stosowane są farby w proszku. W zależności od wybranej metody malowanie proszkowe może przebiegać w formie natrysku elektrostatycznego lub elektrokinetycznego i obecnie znajduje zastosowanie do malowania metalowych powierzchni, m.in. felg, zderzaków, kołpaków i innych części samochodowych. Jak przebiega proces malowania proszkowego? Wyjaśniamy!
Na czym polega malowanie proszkowe?
Malowanie proszkowe to jedna z najpopularniejszych i najbardziej skutecznych metod nadawania koloru różnych powierzchniom metalowym, a także zabezpieczania ich przed korozją. W porównaniu do tradycyjnej metody, w procesie malowania proszkowego nie jest stosowana woda, a cały zabieg odbywa się za pomocą specjalistycznych urządzeń umożliwiających równomierne nałożenie na konkretną powierzchnię farby proszkowej posiadającej fizykochemiczne właściwości. Malowanie proszkowe przebiega w trzech etapach, które muszą być wykonane precyzyjnie, a także w odpowiedniej kolejności, tak, aby końcowy efekt gwarantował nie tylko estetyczną, ale również odporną na uszkodzenia mechaniczne powłokę.
Jak przebiega malowanie proszkowe?
Pierwszym i zarazem bardzo ważnym etapem malowania metodą proszkową jest przygotowanie przeznaczonej do zabiegu powierzchni. Przede wszystkim za pomocą metod chemicznych lub mechanicznych należy dokładnie oczyścić części samochodu z brudu, kurzu, olejów lub innych zanieczyszczeń. W przypadku niedokładnego oczyszczenia istnieje ryzyko pogorszenia przyczepności farby do lakieru, dlatego też etap ten musi zostać przeprowadzony w odpowiedni sposób.
W zależności od wybranej metody malowania proszkowego na oczyszczoną i odtłuszczoną powierzchnię można rozpocząć nakładanie farby proszkowej za pomocą pistoletów natryskowych w specjalnych, higienicznych kabinach.
Pistolety natryskowe kierują przepływem naelektryzowanych cząstek, co w przypadku metody elektrostatycznej powoduje, że naładowane elektrostatycznie cząsteczki farby natychmiast przywierają do malowanej powierzchni zarówno felg, zderzaków, jak i innych części. Ostateczny czas malowania proszkowego zależy jednak od wielkości, a także skomplikowania konkretnego elementu. - wyjaśnia przedstawiciel wulkanizacji mobilnej Tr-Trans w Jaworznie.
Po nałożeniu farby proszkowej na wszystkie detale ostatnim etapem jest utwardzenie jej w specjalnych piecach lakierniczych, w których należy umieścić element pokryty farbą na około 20 minut w temperaturze od 140 do 200 stopni Celsjusza. Pod wpływem wysokiej temperatury proszek ulega polimeryzacji i uzyskuje postać lakieru, dzięki czemu otrzymany element zyskuje jednolitą powłokę odporną zarówno na odpryskiwanie, jak i inne uszkodzenia mechaniczne.
Jakie zalety ma malowanie metodą proszkową?
Nie ulega wątpliwości, że jedną z największych zalet malowania proszkowego, zwłaszcza w przypadku części samochodowych jest zabezpieczenie malowanych powłok przed korozją. Co więcej, do uzyskania estetycznego efektu za pomocą malowania proszkowego, wymagane jest położenie wyłącznie jednej warstwy farby, która dzięki temu, że jest o wiele grubsza niż ta w przypadku tradycyjnego malowania, gwarantuje uzyskanie gładkiej powierzchni bez żadnych zacieków i nieestetycznych wybrzuszeń. Malowanie proszkowe wyróżnia się również bardzo dobrymi właściwościami, m.in. odpornością na warunki atmosferyczne, promieniowanie UV czy substancje chemiczne, dlatego też nie trzeba martwić się o to, że malowane elementy szybko wyblakną lub ulegną zmatowieniu.
Warto również wspomnieć o tym, że z racji tego, że podczas malowania proszkowego nie są stosowane żadne rozpuszczalniki ani rozcieńczalniki, metoda ta pozostaje całkowicie bezpieczna dla środowiska. W przypadku tego typu malowania istnieje także możliwość wykorzystania materiału w 100%, ponieważ nawet nieosadzone na malowanej powierzchni cząstki proszku, mogą zostać w prosty sposób odzyskane do ponownego zastosowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana