Jak odnowić powłokę galwaniczną?
Każdy przedmiot z biegiem czasu ulega zniszczeniom, zarówno pod wpływem czynników atmosferycznych, jak i innych warunków zewnętrznych. W szczególności znaczenie ma to w odniesieniu do części samochodowych, które mimo tego, że nadal są sprawne, stają się matowe i nieestetyczne. Dlatego też, aby odnowić i nadać błysk poszczególnych elementom wykonywana jest renowacja ich powłok. Jak przebiega i na czym polega odnowa powłok galwanicznych? Wyjaśniamy!
Jak wygląda renowacja powłok galwanicznych?
Renowacja powłok galwanicznych często przeprowadzana jest nie tylko na częściach motoryzacyjnych, ale również na zabytkowych samochodach, które pod wpływem wieloletniej eksploatacji straciły swój wygląd, a ich elementy uległy zniszczeniu. Pierwszym krokiem renowacji powłok jest dobór odpowiedniej metody do konkretnego materiału, a następnie precyzyjne usunięcie starych warstw galwanicznych lub lakierniczych.
- Materiał podlegający renowacji musi zostać dokładnie oczyszczony, a wszelkie ubytki na jego powierzchni muszą zostać wypełnione. Po wyszlifowaniu, przedmioty przeznaczone do odnowy poddawane są miedziowaniu w specjalnych wannach, czyli prościej mówiąc, pokrywane są warstwą miedzi.
- mówi przedstawiciel zakładu galwanizacyjnego Zelan z Nakła nad Notecią.
Powłoki otrzymane w wyniku miedziowania przede wszystkim są o wiele trwalsze, a co za tym idzie, skutecznie zabezpieczają metalowe części motoryzacyjne przed korozją. Miedziowane wykorzystywane jest także w celu polepszenia przewodnictwa cieplnego oraz elektrycznego.
Niklowanie i chromowanie powłoki galwanicznej
Niklowanie to kolejny etap wykonywany w ramach renowacji powłok galwanicznych, który nadaje odnawianym obiektom zarówno funkcje ochronne, dekoracyjne, jak i stanowi doskonałe podłoże dla innych powłok. Niklowanie polega m.in. na pokryciu stali, aluminium lub mosiądzu warstwą niklu, która w połączeniu z miedzią tworzy bardzo solidną powłokę. W efekcie otrzymana warstwa wzmacnia materiały, a co więcej nadaje ich powierzchni połysku i charakterystycznego koloru.
Po przeprowadzeniu niklowania przedmiot jest właściwie przygotowany do procesu chromowania polegającego na zanurzeniu, np. części samochodowych w roztworze soli chromu, który następnie podgrzewany jest do kilkudziesięciu stopni. Po nałożeniu kolejnej powłoki galwanicznej elementy poddawane renowacji stają się odporne na zarysowania oraz zniszczenia wywołane nadmiernym użytkowaniem. Co więcej, warstwa uzyskana w procesie chromowania wyróżnia się silnymi właściwościami antykorozyjnymi, a także chroni powłokę niklu przed utratą błysku oraz uszkodzeniami mechanicznymi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana