Artykuł sponsorowany

Jak monitoruje się pojazdy w branży przewozowej?

Jak monitoruje się pojazdy w branży przewozowej?

Rozwiązania telematyczne stanowią dziś podstawę funkcjonowania firm, które działają w branży przewozowej. Właściciele przedsiębiorstw transportowych, spedycyjnych oraz logistycznych szczególnie chętnie sięgają po technologię GPS. Dlaczego? Dostępne obecnie produkty z tego segmentu pozwalają optymalizować koszty, zwiększać bezpieczeństwo ładunków, a także zapewniać terminową realizację zleceń. To jednak nie wszystkie zalety wynikające z używania monitoringu GPS.

Dlaczego monitoring GPS jest przydatny w przewoźnictwie?

Firmy z branży TSL (skrót oznacza połączenie trzech sektorów: transportu, spedycji i logistyki) stale nadzorują flotę, aby zadbać o zwiększenie efektywności swoich działań. W przypadku drobnych przedsiębiorstw często odpowiadają za to sami właściciele, z kolei większe podmioty zatrudniają do tego celu dodatkowych specjalistów, zwanych fleet managerami. Bez względu na to, kto pełni rolę administratora pojazdów, konieczne jest wykorzystanie systemów, które służą do pozyskiwania informacji na temat stanu oraz lokalizacji konkretnych samochodów. W tej roli najlepiej sprawdza się monitoring floty GPS.

Jak działa taki system? Jego „sercem” jest drobny nadajnik, który montuje się bezpośrednio wewnątrz pojazdu – w przypadku monitoringu floty urządzenie powinno zostać podłączone do komputera pokładowego lub tzw. magistrali CAN. Sprzęt odczytuje najważniejsze parametry pracy samochodu (np. aktualną prędkość, zapas paliwa czy liczbę obrotów silnika), a przy okazji ustala jego położenie z dokładnością nawet 2 metrów. Do wyznaczania lokalizacji wykorzystuje się sygnały satelitarne – to właśnie na ich podstawie układ dokonuje niezbędnych obliczeń, których wynikiem są współrzędne geograficzne.

Zastosowanie monitoringu GPS floty samochodowej przynosi szereg korzyści. Wśród najważniejszych zalet należy wymienić m.in.:

  • możliwość nieustannego podglądu pozycji pojazdów oraz przewożonego ładunku,
  • wgląd do historii pokonanych tras, liczby postojów oraz innych informacji związanych z każdym przejazdem,
  • znacznie ułatwiony kontakt z wszystkimi kierowcami,
  • zdalny dostęp do elektronicznej ewidencji przebiegu pojazdu,
  • nadzór stylu jazdy poszczególnych pracowników.

Monitoring GPS = realne oszczędności

Korzystając z informacji zbieranych z pomocą systemów telematycznych można skutecznie zoptymalizować koszty prowadzenia firmy w branży TSL. Jak to możliwe? Dostęp do wartościowych danych oraz automatycznie generowanych raportów umożliwia lepsze wytyczanie tras, uwzględniając nie tylko ich długość, ale także natężenie ruchu czy poziom nachylenia terenu. Wykorzystanie monitoringu GPS pozwala także na dobieranie konkretnych pojazdów oraz pracowników do typu przewożonego towaru – wgląd w statystyki dotyczące stylu jazdy poszczególnych kierowców potrafi być niezastąpionym narzędziem w pracy każdego fleet managera.

Wysoki poziom bezpieczeństwa

System GPS na bieżąco przekazuje dokładne współrzędne pojazdów, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo kierowców oraz ładunku. Zdalny podgląd sytuacji na drodze pozwala określić nie tylko, gdzie w danym momencie znajduje się przewożony towar, ale także w jakim jest stanie i czy nie został przez przypadek uszkodzony. Takie informacje pozwolą administratorowi floty na wczesne podjęcie odpowiednich działań – wyjaśnia nam specjalista reprezentujący firmę Gannet Guard System, dostawcę monitoringu GPS.

Niektóre systemy monitoringu GPS umożliwiają pozyskiwanie innych danych, np. na temat temperatury panującej wewnątrz mobilnych chłodni (w tym celu układ pobiera wskazania z komputera pokładowego lub dodatkowych czujników). W razie wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości, urządzenie poinformuje o tym fakcie kierowcę oraz bazę. Dokładne parametry temperatury podczas transportu będą też świetnym uzupełnieniem dokumentów przewozowych i pozwolą uchronić dobre imię firmy w razie oskarżenia o niezachowanie procedur.

Podsumowanie

Z pomocą monitoringu GPS można sprawnie lokalizować pojazdy, nadzorować pracę kierowców oraz skuteczniej zarządzać kosztami. Połączenie wszystkich tych funkcji sprawia, że systemy telematyczne są po prostu niezbędne we wszystkich firmach transportowych, spedycyjnych oraz logistycznych, które chcą pozostać konkurencyjne na współczesnym rynku. Brak konieczności uciążliwego kontaktowania się z pracownikami oraz wielogodzinnego przeglądania opasłych raportów realnie oszczędza czas oraz pieniądze.

Należy tylko pamiętać, że zgodnie z prawem (a konkretniej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego) każdy kierowca musi być poinformowany o stosowaniu monitoringu w jego miejscu pracy. Do tego celu najlepiej wykorzystać specjalnie przygotowany dokument, czyli tzw. politykę flotową. Rozporządzenie powinno informować, jaki rodzaj danych pozyskuje pracodawca, jak długo są one przechowywane oraz kto ma do nich dostęp.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.