Artykuł sponsorowany

Jak korzystnie dokonać sprzedaży waluty?

Jak korzystnie dokonać sprzedaży waluty?

Z pewnością każdy z nas przynajmniej raz spotkał się z koniecznością zakupu lub sprzedaży waluty, np. przy okazji zagranicznego wyjazdu służbowego lub urlopy czy po powrocie z pracy z innego kraju, w którym pracodawca rozlicza się z pracownikami w obowiązującej w danym miejscu walucie. Na świecie funkcjonuje ponad 180 różnych walut, których kursy ustalane są na podobnych zasadach. Co warto wiedzieć o tym procesie i jak korzystnie sprzedać walutę?

Od czego zależy kurs waluty?

Kurs waluty to nic innego jak cena danej waluty wyrażona w innej walucie. O jej wysokości decyduje mnóstwo czynników, w dodatku rynek walutowy jest bardzo niestabilny – ceny walut niemal nieustannie się zmieniają i mogą być aktualizowane nawet co kilkanaście sekund. Nie sposób więc sprzedać korzystnie waluty bez znajomości mechanizmów, które rządzą rynkiem walut. Waluty reagują przede wszystkim na takie mechanizmy finansowe jak m.in.: zmieniające się popyt i podaż, notowania danej waluty, sytuacja gospodarcza danego kraju, komunikaty banków centralnych czy reguła drugiego kwartału. Wszystkie składniki wpływające na waluty są jak system naczyń połączonych, które mają decydujący wpływ na to, kiedy oraz jak bardzo kurs waluty wzrośnie bądź zmaleje. Nie oznacza to jednak, że osoby, które nie zajmują się na co dzień zarabianiem dzięki sprzedaży waluty lub nie mają wystarczającej wiedzy z zakresu ekonomii i biznesu, nie są w stanie korzystnie sprzedać waluty. Wystarczy kierować się komentarzami ekspertów, którzy na bieżąco analizują międzynarodowe rynki walutowe. Dzięki nim możemy zapoznać się z wykresami kursów walutowych oraz dowiedzieć się, czy dokonać transakcji natychmiast, czy jednak zaczekać na inflację. Warto uczynić ze sprzedaży waluty proces, który będzie rozłożony w czasie.

Systematyczne kupno waluty lub odłożenie jej sprzedaży w czasie pozwala ograniczyć ryzyko przepłacenia, a także umożliwia skorzystanie z sezonowości na rynku walutowym, podczas której będzie ona mniej podatna na wahania. Jeżeli w niedalekiej przyszłości będziemy musieli nabyć walutę, nie należy tego odkładać na ostatnią chwilę i odwrotnie – nie spieszyć się z jej sprzedażą, jeśli chcemy zrobić to w sposób opłacalny – tłumaczy nasz rozmówca z firmy BIGJACK w Szczecinie.

Gdzie można korzystnie dokonać sprzedaży waluty?

Zasadniczo wybór sposobów sprzedaży waluty, to tak naprawdę wybór między bankiem a kantorem wymiany walut. Kluczowym do podjęcia decyzji jest termin spread walutowy, czyli różnica pomiędzy kursem sprzedaży a kursem kupna waluty. Im spread jest niższy, tym niższa jest strata osoby wymieniającej walutę. Choć obie te tradycyjne formy wymiany waluty wydają się być do siebie podobne, to właśnie różnica w spreadach między bankiem a kantorem powinna determinować nasz wybór. W przypadku wymiany waluty w banku nietrudno o niekorzystną transakcję, zarówno gotówkową, jak i bezgotówkową. Średnia wysokość spreadu w bankach wynosi 6-7%, choć zdarzają się i spready kilkunastoprocentowe.

Natomiast kantory wymiany walut mają dużo niższy spread i wynosi on około 1,5%. Choć różnica może wydawać się niewielka, to w przypadku wymiany sporej kwoty, pozwala znacząco zwiększyć opłacalność sprzedaży waluty. Kantory wymiany walut oferują najkorzystniejsze, czyli najniższe kursy, przy czym istnieje jeszcze możliwość ich negocjowania. Im większą kwotę zamierza się wymienić, tym większe możliwości negocjacyjne. Warto zaznaczyć, że najkorzystniejsza jest wymiana waluty w kantorze stacjonarnym. Choć od niedawna na rynku walutowym obecne są także kantory internetowe, których kursy są konkurencyjne, należy pamiętać, że każda wymiana waluty online wiąże się z dodatkowymi kosztami, takimi jak m.in. koszt przelewu czy koszt prowadzenia dodatkowego rachunku walutowego.

O czym jeszcze warto pamiętać, aby opłacalnie sprzedawać waluty?

Oprócz sposobu wymiany waluty warto zastosować się do kilku zasad, aby korzystnie sprzedawać waluty. Przede wszystkim należy unikać nieplanowanych transakcji. Zarówno zakup, jak i sprzedaż, powinny być dokładnie zaplanowane. W tym przypadku pośpiech jest złym doradcą, dlatego warto unikać szybkiej wymiany waluty na dworcu czy na lotnisku, bądź sięgania po polską kartę debetową. Powinno się każdorazowo weryfikować miejsce, w którym planuje się wymianę waluty. Warto mieć także punkt odniesienia i sprawdzać kursy walut prezentowane przez NBP codziennie w okolicach południa. Dzięki temu łatwiej będzie nam ocenić, czy oferowany w danym miejscu kurs waluty jest atrakcyjny, czy też nie. Zawsze warto samodzielnie przeliczyć kwotę, jaką powinniśmy otrzymać po wymianie, na podstawie aktualnego kursu. Sprzedaży obcej waluty opłaca się dokonywać, gdy złoty jest na słabej pozycji. Należy podkreślić, że im większą kwotę chcemy wymienić na rynku walutowym, tym większy zysk jesteśmy w stanie osiągnąć.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.