Jak działają wyważarki do kół?
Wyważarki do kół samochodów i motocykli pozwalają na równomierne rozłożenie masy kół względem ich osi obrotu. Z założenia konstrukcje kół są całkowicie symetryczne względem osi, jednak w produkowanych masowo oponach i felgach często zdarzają się znaczne odchyłki. Co więcej, koła tracą idealne wyważenie podczas eksploatacji, chociażby podczas ostrego hamowania. Dlatego co jakiś czas koła pojazdów powinny być wyważane. W jaki sposób?
Proces wyważania kół
Wyważenia, inaczej wyrównoważenia kół w samochodzie, które poprawia komfort jazdy, możemy wykonać na dwa sposoby: zdejmując koła z pojazdu za pomocą wyważarki stacjonarnej, bez zdejmowania kół za pomocą wyważarki dostawnej. Kiedy w kołach samochodowych większość felg wykonywana była wyłącznie ze stali, a dokładniej ze stalowej blachy o niejednorodnej strukturze, wyważarki były analogowymi urządzeniami, a ciężarki były nieregularnymi elementami wykonywanymi ze stopu ołowiu i antymonu. Ciężarki umieszczane były na zewnętrznej krawędzi felg. Dziś mnóstwo felg wykonywanych jest z aluminium i nie wyobrażamy sobie nakładania na nie nieestetycznych obciążników. Nowoczesne wyważarki do kół pozwalają na znacznie bardziej precyzyjne pomiary, które są powtarzalne, a wyważanie kół staje się znacznie skuteczniejsze. Jak przebiega cały proces? Przyjrzyjmy się wyważarkom stacjonarnym. Koła po zdjęciu z pojazdu powinny zostać najpierw oczyszczone z widocznych zabrudzeń, które stanowią zawsze dodatkowe obciążenie. W zależności od zaawansowania oprogramowania wyważarki, pracownik po umieszczeniu na niej koła sam wprowadza potrzebne parametry lub wyważarka wykonuje to samodzielnie. Koło zamocowane uchwytem montażowym do maszyny, wykonuje pełny obrót i jest diagnozowane. Wyważarka wskazuje, jaki ciężarek i w którym miejscu powinien zostać umieszczony.Precyzja wyważania
Po zamontowaniu ciężarka pomiar powinien zostać ponowiony. Wyważarka do kół może wskazać konieczność dołożenia kolejnego ciężarka – mówi nam przedstawiciel MotoHurtownia.com.pl – czasem wystarczy jednak przesunięcie opony na feldze, by kolejny pomiar wskazał wynik idealny. Zawsze powinniśmy zmniejszać masę ciężarków do wartości minimalnej. Trzeba przy tym zwracać uwagę precyzję pracy maszyny, musi być ona odpowiednio skalibrowana. Im mniejsza tolerancja ustawiona na panelu, tym lepiej – teoretycznie, bo w praktyce nie ustawia się tolerancji wynoszącej 0 gram, ponieważ osiągnięcie takiego rezultatu jest naprawdę trudne. Kilka gram tolerancji jest jak najbardziej wskazane. Pamiętajmy o tym, że na rynku dostępne są różne wyważarki do kół, w związku z tym pomiary wykonane w dwóch różnych punktach mogą się od siebie różnić. Jeśli mamy do czynienia z cyfrowymi wyważarkami, które wyposażone są nawet w kilka kamer skanujących oponę i felgę, stosują technologię laserową, diagnostyka będzie dokładniejsza. Zaawansowana cyfrowa wyważarka dokładnie wskaże ewentualne wady felg i opon, a dodatkowo wykona dla nas graficzną wizualizację bicia koła.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana