Jak działają samochody samowyładowcze?
Transport to rozbudowana gałąź gospodarki, opierające się na wykorzystaniu bardzo szerokiego wachlarza rozwiązań technologicznych. Jednym z nich, znajdującym bardzo szerokie zastosowanie między innymi w branży budowlanej oraz rolniczej, są samochody samowyładowcze. Na jakiej zasadzie działają, jakie są ich zalety, a jakie wady? Tego dowiemy się z poniższego artykułu.
Charakterystyka i mechanika działania pojazdów samowyładowczych
Samochody samowyładowcze to wszelkiego rodzaju pojazdy transportowe, których charakterystyczną cechą jest możliwość natychmiastowego opróżnienia skrzyni załadunkowej poprzez nachylenie jej pod odpowiednio wysokim kątem. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu ruchomego nadwozia z uchylnymi burtami oraz specjalnego mechanizmu (zazwyczaj hydraulicznego), odpowiedzialnego za podnoszenie i opuszczanie konstrukcji. Przed podniesieniem podwozia konieczne jest zwolnienie blokad burty, która podczas podnoszenia opada w dół lub swobodnie zwisa na zawiasach, umożliwiając w ten sposób pełne opróżnienie skrzyni załadunkowej. Ze względu na swój charakterystyczny mechanizm działania samochody samowyładowcze powszechnie nazywane są „wywrotkami”.
Zalety i wady wywrotek
Samochody samowyładowcze, podobnie jak każdy pojazd transportowy, mają swoje plusy i minusy:
- Najważniejszą ich zaletą jest to, że pozwalają bardzo szybko i bez właściwie żadnego wydatku energetycznego zrzucić ładunek – mówi przedstawiciel firmy Martrans, specjalizującej się w transporcie – Świetnie spiszą się zatem w transporcie wszelkiego rodzaju materiałów sypkich, między innymi kruszyw budowlanych oraz plonów rolnych. Po przybyciu do punktu rozładunku samochód w bardzko krótkim czasie może udać się z powrotem, po kolejną partię towaru, co sprzyja znacznemu przyspieszeniu prac. Niektóre z pojazdów wyposażone w nadwozie przystosowane do rozładunku trójstronnego – z tyłu oraz z prawej i lewej strony. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia rozładunek, który może być wykonany bez zbędnego manewrowania pojazdem.
Wadą pojazdów tego typu jest fakt, że obecność mechanizmu odpowiedzialnego za podnoszenie i opuszczanie ruchomego nadwozie wymaga dodatkowej konserwacji, co zwiększa ogólne koszty eksploatacji pojazdu. Ponadto samochody samowyładowcze przeznaczone są specjalne do przewozu ładunków sypkich. Wykorzystanie ich do transportu innych ładunków, np. palet, mija się z celem, ponieważ wyładunek może odbywać się w takim przypadku wyłącznie przy pomocy urządzeń dźwignicowych. Rynek tych pojazdów obejmuje modele charakteryzujące się różnym udźwigiem, zwykle od 15 do około 30 ton.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana