Jak dobrać zawiesia do transportu ładunków?
Zawiesia do transportu ładunków to podstawowe wyposażenie stosowane wraz z suwnicami, dźwigami oraz żurawiami. Ich użytkowanie jest konieczne do prawidłowego wykonywania prac przeładunkowych, przemieszczania ładunków oraz przenoszenia elementów o różnej wadze oraz kształcie. W zależności od rodzaju prac powinniśmy wybrać odpowiednie zawiesia. Czym powinniśmy się kierować przy ich wyborze?
Materiał wykonania zawiesia
W pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad warunkami, w których będziemy korzystali z zawiesia. To od nich zależy bowiem materiał jego wykonania, który będzie się najlepiej sprawdzał. Wyróżniamy dwa rodzaje zawiesi: zawiesia pasowe oraz stalowe. Te pierwsze są mniej odporne na działanie wysokich temperatur, dlatego powinny być wybierane do prac w warunkach, w których nie panuje zbyt wysoka temperatura, a samo zawiesie nie jest narażone na jej działanie. W innym wypadku, zdecydowanie lepszym wyborem będą dużo odporniejsze zawiesia stalowe. Z kolei w przypadku, kiedy przenoszone ładunki są delikatne i mogą zostać uszkodzone przez kontakt z twardym zawiesiem stalowym, lepszym wyborem będzie miękkie zawiesie pasowe. Przy wyborze rodzaju zawiesia powinniśmy także zastanowić się, czy lepiej sprawdzi się zawiesie zakończone hakiem, czy też pętlą. W przypadku bardziej specyficznych ładunków, w przypadku których nie sprawdzą się zawiesia tradycyjne, możliwe jest bowiem zastosowanie tzw. zawiesi specjalnych. Wszystkie te rodzaje dostępne są w ofercie producentów tego typu sprzętów, np. firmie Vomet z Krakowa.Udźwig zawiesia
Zawiesia pasowe nadają się raczej do przenoszenia niedużych ciężarów, których waga nie przekracza 20 ton. Zawiesia prasowe produkowane są w różnych kolorach, które pozwalają w prosty sposób stwierdzić, jaki ciężar mogą one przenosić. Do przenoszenia większych ciężarów zdecydowanie bezpieczniejszym wyborem okażą się natomiast zawiesia linowe lub łańcuchowe, gdyż charakteryzują się one większym udźwigiem. Warto również pamiętać, że masa ładunku musi być także dostosowana do możliwości urządzenia, z którym zawiesie będzie współpracowało (suwnicy, dźwigu czy żurawia). Udźwig ostateczny zawiesia jest także uzależniony od sposobu jego użytkowania, a więc obciążenia wszystkich zawiesi oraz kąta, który powstaje pomiędzy pracującymi cięgnami. W zależności od odstępstw od ogólnie przyjętych norm, także udźwig zawiesi powinien bowiem zostać właściwie skorygowany z uwzględnieniem instrukcji ich producenta oraz aktualnie obowiązujących norm bezpieczeństwa.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana