Jak dobrać kolor lakieru samochodowego?
Dobranie idealnego koloru lakieru samochodowego nie jest wcale proste. Takie czynniki jak wiek auta, czy wcześniej poczynione poprawki lakiernicze wpływają na poziom trudności wyboru koloru. Czy istnieje sprawdzona metoda ustalenia koloru powłoki, którą chce się położyć na element karoserii, aby nie różnił się od całości powierzchni?
Informacja z tabliczki znamionowej
Szukanie właściwego koloru lakieru do samochodu należy zacząć od sprawdzenia informacji umieszczonych na tabliczce znamionowej. Poza takimi parametrami jak ładowność, moc, czy rok produkcji, można znaleźć na niej kod koloru fabrycznego lakieru.
Specjalista z warsztatu blacharsko – lakierniczego Perfektauto mówi:
Najistotniejszym krokiem w doborze lakieru jest odnalezienie tabliczki znamionowej w pojeździe i odczytanie z niej informacji o jego kolorze. Metalową tabliczkę najczęściej umieszcza się w kabinie samochodu, albo pod jego maską. Dobrze wiedzieć, że jest to znamionowy kolor, a więc może się różnić od rzeczywistego.
Różnice w odcieniu wynikają z utlenienia się lakieru w trakcie eksploatacji samochodu. Kolor, który pokrywa powierzchnię auta przeważnie jest zmatowiały lub wyblaknięty. Im bardziej odległa data produkcji samochodu, tym większe pojawiają się odchylenia między barwą lakieru znamionowego a teraźniejszą.
Największą wiedzę dotyczącą doboru lakieru samochodowego będzie posiadać doświadczony lakiernik. Profesjonalista zadba nie tylko o względy estetyczne, ale także nałoży powłokę lakieru tak, aby chroniła blachę przed korozją.
Problematyczne metaliki i perły
Dokonywanie poprawek lakierniczych na pojazdach z powłoką metalizowaną lub perłową jest szczególnie trudne. Współcześnie pojazdy pokrywa się bardzo cienkimi powłokami lakierów samochodowych, mających około 80 mikronów grubości, przez co wykonanie naprawy długiej rysy jest niemal niewykonalne dla lakiernika – amatora. Należy się nastawić na malowanie i cieniowanie powierzchni. Lepiej więc skorzystać z oferty wyspecjalizowanych warsztatów lakierniczych. W przeciwnym przypadku można osiągnąć efekt, w którym korygowany element będzie znacząco odznaczał się od reszty karoserii, a kolor powłoki samochodu nie będzie spójny.
Lakier samochodowy w metalikach i perłach powinien charakteryzować się jednolitą prezencją, nieuzależnioną od kąta patrzenia, równomiernym odbijaniem promieni słonecznych, brakiem różnic w grubości położonych warstw, a także brakiem dostrzegalnych linii odcięcia między warstwą oryginalną, a nowo położoną.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana