Instalacja gazowa w samochodzie - najczęstsze awarie
Instalacje gazowe w samochodach od połowy lat 90-tych cieszą się sporą popularnością wśród kierowców, ponieważ pozwalają one znacząco obniżyć koszty eksploatacji pojazdu. Podobnie jak każdy inny złożony układ, instalacje gazowe nie są w 100% niezawodne – w wyniku zużycia, niskiej jakości komponentów lub nieprawidłowego montażu mogą wystąpić usterki systemu. Jakie przypadki są najczęstsze?
Szarpania samochodu
Praca silnika samochodu nie jest płynna, auto „szarpie” przy zmianie obrotów lub po wciśnięciu pedału gazu wpada w drgawki ale nie przyspiesza? Przyczyn tego typu usterek może być kilka. Jedną z najczęściej występujących jest uszkodzenie, zanieczyszczenie lub zużycie wtryskiwaczy LPG. Jednak nie zawsze wina leży po stronie układu gazowego. Zdarza się, że za opisane wyżej objawy odpowiada wadliwy układ zapłonowy pojazdu. Dlaczego tak się dzieje?
Ponieważ mieszanka gazowo-powietrzna stawia większy opór napięciu przepływającemu przez elektrody świec napięciu, niż mieszanka benzynowo-powietrzna - mówi przedstawiciel Zenit Autogas Systems - Przez to wywołanie iskry wymaga większej energii wyładowania. Przebicia przewodów wysokiego napięcia powodują, że układ zapłonowy nie jest w stanie pokonać oporu mieszanki gazowej – stąd szarpanie, które nie występuje kiedy przełączymy samochód na benzynę.
Nierówna praca silnika
Nieutrzymywanie wolnych obrotów, nierówna praca oraz gaśnięcie silnika spowodowane są między innymi przez rozszczelnienie w układzie dolotu powietrza. Do tego typu usterek może dojść w wyniku wybuchów gazu, które uszkadzają elementy układu, np. kolektor i przepływomierz. Podobnie jak w przypadku szarpania samochodu za nierówną pracę mogą również odpowiadać zły stan wtryskiwaczy, a także nieprawidłowa regulacja całej instalacji.
Niższa moc niż na benzynie
Choć co prawda gaz jest mniej wydajnym paliwem niż benzyna, spadek mocy silnika nie powinien być przez nas zbyt mocno odczuwalny podczas zwykłej jazdy. Jeśli jest inaczej i silnik pracuje wyraźnie gorzej na gazie niż na benzynie, głównymi przyczynami są nieprawidłowość pracy wtryskiwaczy bądź zła praca sterownika instalacji, np. w wyniku niewłaściwej regulacji. Warto również zwrócić uwagę na stopień zanieczyszczenia filtra gazu oraz zużycie reduktora.
Silnik wraca na benzynę
Automatyczne przełączenia się silnika na benzynę możemy zaobserwować między innymi przy mocniejszym przyspieszaniu. Zdarza się, że od razu po uruchomieniu instalacji gazowej, silnik samoczynnie przełącza się z powrotem na gaz. Jakie są przyczyny tego typu objawów? W pierwszym przypadku winowajcą jest zwykle uszkodzony, zabrudzony lub zużyty reduktor. Jeśli silnika w ogóle nie chce pracować na LPG, przyczyna tkwić może w niesprawności czujnika LPG, elektrozaworu bądź przewodów doprowadzających gaz.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana