Ilość osi w przyczepie - parametr, który ma znaczenie
Czy liczba osi w przyczepie ma wpływ na jej właściwości transportowe? Okazuje się, że tak. Na rynku istnieją przyczepy jedno-, dwu- i wieloosiowe, a wybór określonej opcji zależy od umiejętności samego kierowcy oraz od rodzaju przewożonego w przyczepie ładunku. Które rozwiązanie będzie najlepsze w konkretnym przypadku i gdzie można wyposażyć się w dobrej klasy przyczepę? Na te pytania odpowiada nasz ekspert.
Czy liczba osi w przyczepie ma wpływ na jej właściwości transportowe? Okazuje się, że tak. Na rynku istnieją przyczepy jedno-, dwu- i wieloosiowe, a wybór określonej opcji zależy od umiejętności samego kierowcy oraz od rodzaju przewożonego w przyczepie ładunku. Które rozwiązanie będzie najlepsze w konkretnym przypadku i gdzie można wyposażyć się w dobrej klasy przyczepę? Na te pytania odpowiada nasz ekspert.
Osie w przyczepie – dlaczego jest to ważne?
Zwykle jest tak, że im większa jest liczba osi, tym większa bywa DMC, czyli Dopuszczalna Masa Całkowita. Bywają jednak takie modele przyczep, w których wartość DMC jest taka sama, i to nawet mimo różnej liczby osi.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która przyczepka samochodowa będzie lepsza: jedno-, dwu-, czy wieloosiowa. Ta pierwsza na pewno jest lekka i przez to łatwiejsza do manewrowania, szczególnie przed podpięciem do pojazdu.
W przyczepach dwuosiowych ciężar ładunku jest z kolei lepiej rozłożony, co przekłada się na lepszy komfort już podczas jazdy gotowego zestawu. Największą stabilność zapewnia jednak przyczepa 3-osiowa. Każde z rozwiązań ma więc swoje zalety.
Charakterystyka przyczep jednoosiowych
Przyczepki jednoosiowe najczęściej mają DMC nieprzekraczające wartości 750 kg. Tym samym, może je prowadzić w zespole z samochodem osobowym kierowca z prawem jazdy kat. B.
Niewielka masa własna takiej przyczepki uzależniona jest w dużej mierze od budowy i dodatkowego wyposażenia w konkretnym modelu. W tym kontekście niezwykle ważną rolę odgrywają zatem takie parametry jak wysokość, wypełnienie burt oraz dodatkowe wzmocnienia podłogi – tłumaczy specjalista z firmy Autox ze Skalmierzyc.
Budowa układu jezdnego przyczep jednoosiowych opiera się na pojedynczej parze kół umieszczonych na jednej osi. Ta natomiast może być ulokowana w części środkowej konstrukcji, ale także bliżej tylnej krawędzi. W drugim przypadku konstrukcja będzie miała mniejszą stabilność.
Praktycznie każdy model przyczepy jednoosiowej jest wyposażony w specjalną podpórkę, która umożliwia zachowanie poziomu skrzyni również po odłączeniu od pojazdu.
Gdzie mają zastosowanie przyczepki jednoosiowe? Ze względu na dużą zwrotność i niewielką wagę, wykorzystuje się je na szeroką skalę do celów prywatnych i firmowych, zwłaszcza do przewożenia niewielkich przedmiotów, takich jak opony czy sprzęt RTV.
Czym cechują się przyczepy dwuosiowe?
Odrębną kategorię tworzą przyczepy dwuosiowe, które – ze względu na dwie pary kół – charakteryzują się dużą stabilnością, a ponadto umożliwiają łatwe załadowanie. Koła umieszczone są tuż obok siebie na oddzielnych osiach.
Ponieważ rozstaw osi jest niewielki, nie jest możliwe ustawienie przyczepy po odłączeniu od pojazdu bez dodatkowej podpory, natomiast ten typ budowy sprawia, że całość mniej się przechyla.
Podczas jazdy przyczepy dwuosiowe gwarantują optymalny poziom bezpieczeństwa. To zasługa dobrego kontaktu dwóch par kół z podłożem. Dochodzi ponadto do lepszego rozkładu ładunku i obciążenia przyczepy. Rezultatem jest szybsza jazda zespołu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana