Gdzie należy rozliczać podatki pracując za granicą?
Ogrom możliwości, atrakcyjne wynagrodzenie oraz otwarte granice sprawiają, że grono osób, które zdecydowały się wyjechać za granicę w celach zarobkowych, stale się powiększa. Rośnie także ilość sporów o miejsce, w którym należy rozliczać się z podatków. Wielu podatnikom nadal ciężko jest określić, czy muszą rozliczać się jednocześnie i w Polsce, i w państwie, w którym pracują. Podpowiadamy, gdzie należy rozliczać podatki pracując za granicą.
Obowiązek rozliczenia podatkowego zagranicznych zarobków w Polsce
Zgodnie z prawem osoby uznawane za polskich rezydentów podatkowych, wyjeżdżających za granicę w celach zarobkowych, mają obowiązek rozliczenia się zarówno w kraju, w którym podjęły zatrudnienie, jak i w Polsce. Za polskiego rezydenta podatkowego uznaje się osobę, której centrum interesów osobistych lub gospodarczych znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz która przebywa na jej terytorium minimum przez 183 dni w roku podatkowym. Ustalając ośrodek interesów życiowych, pod uwagę bierze się miejsce, z którego rezydent zarządza mieniem, miejsce działalności gospodarczej, działalność kulturalną, polityczną, a także stosunki rodzinne czy towarzyskie. Rezydenci podatkowi rozliczają się z całości dochodów w Polsce, natomiast w kraju, w którym podjęli zatrudnienie, z wynagrodzenia uzyskanego na jego terenie.
Istnieje umowa, która traktuje o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jeżeli państwo, w którym podatnik osiąga dochody, podpisała taką umowę z Polską, to jest możliwość rozliczania się na dwa sposoby.
Pierwszym z nich jest metoda wyłączenia z progresją, która przy uwzględnieniu stopy procentowej dopuszcza rezygnację jednego z państw z roszczenia podatkowego w stosunku do dochodu osiąganego przez rezydenta. Drugim sposobem jest metoda proporcjonalnego odliczenia, dzięki której od kwoty podatku należnego w Polsce odlicza się kwotę podatku, która została już zapłacona za granicą. Odliczenie możliwe jest jedynie do wysokości podatku, jaki proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w innym państwie – tłumaczy nasz rozmówca z biura podatkowo-finansowego Kognitariat.
Rozliczenie podatkowe a dochód uzyskany za granicą u zagranicznego pracodawcy
W sytuacji, gdy podatnik otrzymuje wynagrodzenie za swoją pracę na terenie innego państwa, przysługują mu różne ulgi podatkowe oraz wyższa kwota wolna od podatku. Podatnik ma także prawo do zwrotu nadpłaty podatku. Często zdarza się tak, że zagraniczny pracodawca nie rozlicza podatku dochodowego przy pobieraniu zaliczek na podatek, lecz dopiero w deklaracji podatkowej, po zakończeniu roku podatkowego. Zaliczki, jakie pracodawca zobowiązany jest płacić, z reguły są wyższe niż kwota, jaką należy odprowadzić do urzędu skarbowego, skutkiem czego powstają nadwyżki, które fiskus ma obowiązek zwrócić polskiemu rezydentowi podatkowemu, czyli pracownikowi.
Rozliczenie podatkowe a dochód za pracę za granicą od polskiego pracodawcy
W przypadku, gdy pracownik oddelegowany jest do pracy za granicę bezpośrednio przez polskiego pracodawcę, zobowiązany jest do płacenia podatku wyłącznie do urzędu skarbowego w Polsce. Ma to miejsce jedynie wtedy, gdy pracodawca nie korzysta z zagranicznego zakładu pracy na terenie państwa, w którym pracownik wykonuje swoje obowiązki. W przeciwnym wypadku istnieje obowiązek podwójnego opodatkowania w ramach delegacji. Jeżeli wynagrodzenie oddelegowanego pracownika wypłacane jest polskiemu pracodawcy przez zagraniczny zakład pracy, wówczas będzie miał on obowiązek rozliczenia się z dochodu i w Polsce, i za granicą. Sytuacja taka może mieć miejsce także wtedy, gdy podatnik, w związku z wykonywaną pracą, spędził na terenie innego państwa więcej niż 182 dni.
Rozliczenie podatkowe a dochód uzyskany od zagranicznego pracodawcy za pracę na terenie Polski
Często zdarza się tak, że pracownik wykonuje powierzone mu czynności dla zagranicznego pracodawcy zdalnie, z terytorium Polski. W takiej sytuacji do dochodów pracownika będą miały zastosowanie tylko przepisy podatkowe obowiązujące w Polsce. Sytuacja ta jednak wymaga od polskiego rezydenta podatkowego samodzielnego uiszczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Ponadto nie otrzyma on deklaracji podatkowej PIT-11, więc musi także samodzielnie wyliczyć i wykazać uzyskane dochody w rocznej deklaracji podatkowej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zagraniczny pracodawca zawiera z pracownikiem umowę o przejęcie obowiązków płatnika – wówczas to pracodawca będzie wypełniał obowiązki płatnika i odprowadzał podatki zgodnie z polskimi przepisami. O zawarciu takiej umowy należy poinformować Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana