Funkcje i możliwości hamowni stacjonarnej obciążeniowej 4×4.
Tuning elektroniczny, czyli tzw. chiptuning polega na modyfikacji oprogramowania sterownika silnika czy także skrzyni biegów. Podnoszenie mocy jest ostatnio coraz bardziej modne w świecie motoryzacji. Poprawę osiągów aut uzyskuje się poprzez wymianę podzespołów takich jak sportowe intercoolery czy wydajniejsze turbosprężarki. Można również usprawnić układ wydechowy, hamulcowy oraz zawieszenie. Jedną z metod zwiększenia mocy silnika jest chiptuning. Powinien być on przeprowadzony na specjalistycznym stanowisku, zwanym hamownią. Warto poznać, jakie są funkcje i możliwości hamowni 4×4.
Co to jest hamownia i do czego służy?
Urządzenia stacjonarne służące do pomiarów parametrów i osiągów silnika to hamownie. Dzięki nim można uzyskać dane dotyczące momentu obrotowego, prędkości obrotowej, mocy silnika. Pozwala to przeprowadzić diagnozę zużycia i możliwości silnika oraz określić rzeczywistą moc pojazdu. Bardzo ważnym badaniem, jakie prowadzi się na hamowni, jest pomiar dotyczący zmiany mocy i momentu obrotowego silnika.
Badanie pojazdu na hamowni obciążeniowej jest wyjątkowo precyzyjne i rzetelne, ponieważ urządzenie dokładnie symuluje warunki na drodze. Wyniki pomiarów służą ocenie faktycznego stanu silnika i jakości jego pracy. Przy okazji diagnosta jest w stanie wychwycić wszystkie nieprawidłowości w pracy jednostki, nawet niewielkie usterki. Pomiar mocy silnika umożliwia dalsze planowanie tuningu pojazdu, w taki sposób, by było to bezpieczne dla pojazdu. Pomiary na hamowni przeprowadza się przed w trakcie i po wykonaniu prac nad chiptuningiem.
Hamownia stacjonarna obciążeniowa 4×4 – nieocenione urządzenia diagnostyczne
Hamownia obciążeniowa 4×4 z opcją synchronizacji osi umożliwia obciążeniowe pomiary mocy i momentu obrotowego samochodów z zaawansowanymi systemami kontroli trakcji. Hamownia pracuje w trybie obciążeniowym i umożliwia diagnozowanie silników o momencie obrotowym do 1300 Nm i mocy do 1500 KM.
„Ten typ hamowni – wyjaśnia specjalista z firmy Performance Lab, która zajmuje się tuningiem pojazdów – pozwala na dokładną analizę parametrów pracy silnika i pomaga przy bardziej rozbudowanych projektach związanych z pojazdami o napędzie na 4 koła. Połączenie przednich i tylnych rolek odwzorowuje prawdziwą drogę, przez co błędy związane z kontrolą trakcji i układem ABS nie występują podczas pomiaru, co niekiedy ma znaczący wpływ na moc generowaną przez auto”.
Hamowania obciążeniowa 4 × 4 wykorzystuje hamulec elektrowirowy, co daje jej zdecydowaną przewagą nad hamownią inercyjną. Firmy nieposiadające hamowni obciążeniowej tłumaczą się, że posiadają ciężkie rolki, co jest kompletną bzdurą. Urządzenie w trybie obciążeniowym symuluje warunki na drodze, podczas pomiaru auto jest dociążone, a diagnostyka trwa dłużej, tak jakby auto rozpędzało się na drodze. Dzięki temu pomiar jest dokładniejszy, a wyniki bardziej rzetelne.
Obciążenie generowane przez hamulec elektrowirowy pomaga wzbudzać pracę turbosprężarki w sposób kontrolowany. Umożliwia to optymalną modyfikację oraz przeprowadzenie kontroli, która da pewność, że wykonana modyfikacja będzie bezpieczna w ekstremalnych warunkach.
Sprawdzeniu na hamowni poddaje się nie tylko nowe tuningowane pojazdy, ale także samochody, w których wyraźnie odczuwa się spadek mocy. Bardzo łatwo wychwycić takie usterki jak np. nieszczelność układu dolotowego. Badania na hamowni, dają duże możliwości usprawniania pojazdów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana