Fakty i mity o instalacjach LPG
Największa moda na instalację LPG w samochodach już minęła, jednak wielu kierowców wciąż decyduje się na skorzystanie z tej formy źródła napędu. Największą jego zaletą jest mniej kosztowna eksploatacja. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z faktu, że tego typu instalacja wymaga odpowiedniego traktowania. Od momentu jego pojawienia się, powstało wiele mitów. Które z nich są prawdą? Wyjaśniamy.
Silnik pracujący na gazie jest mniej sprawny
Wyjaśnienie w tej kwestii nie jest jednoznaczne i ściśle uzależnione od rodzaju napędu i typu zastosowanej instalacji.
- W starszych modelach, których właściciele zdecydowali się na LPG I, II lub III generacji, może występować obniżona sprawność silnika, w porównaniu z modelami wykorzystującymi benzynę – wyjaśnia ekspert z Koalicji Na Rzecz Autogazu – Związek Pracodawców.
Warto jednak wiedzieć, że w nowoczesnych instalacjach sekwencyjnych różnice te są na tyle niewielkie, że wręcz niezauważalne. Istotne jest jednak prawidłowe zamontowanie urządzenia i jego odpowiednie wyregulowanie.
Gaz negatywnie wpływa na silnik
Wielu kierowców obawia się, że instalacja gazowa negatywnie wpłynie na silnik i przyczyni się go jego nadmiernego zużycia. Kluczową informacją jest fakt, że propan-butan, stosowany w tego typu łączeniach, ma inne właściwości niż benzyna. Głównymi różnicami są: trudniejszy zapłon, brak ołowiu oraz wyższa temperatura spalania. Z tego też względu, chociażby w silnikach FSI czy GDI ich montaż nie jest wskazany. Oczywiście, w przypadku każdego rodzaju napędu, kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowego stanu odgrywają prawidłowy montaż i regularne serwisowanie.
Gaz wybucha
Samo stwierdzenie, że gaz wybucha, jest prawidłowe. Po uzyskaniu jego odpowiedniego stężenia w powietrzu, na poziomie 1,5% - 3,0%, propan-butan ma właściwości wybuchowe. W przypadku instalacji gazowych w samochodzie, wystąpienie takiej sytuacji jest niemalże niemożliwe. Musiałby on się bowiem przedostać do wnętrza auta i w odpowiednich proporcjach zmieszać z powietrzem. Należy jednak pamiętać, że po przekroczeniu stężenia 3% traci on właściwości wybuchowe. Dodatkowo do wystąpienia wybuchu musiałaby powstać iskra lub pojawić się inne źródło ognia.
Nieprzyjemny zapach
Właściciele pojazdów obawiają się również, że instalacje LPG powodują pojawienie się we wnętrzu auta nieprzyjemnego zapachu. Jeśli całość jest prawidłowo wyregulowana, szczelna i sprawna, to w kabinie nie powinna być wyczuwalna woń paliwa. Jej pojawienie się może sygnalizować awarię układu, co z kolei przekłada się na nieprawidłowe podawanie paliwa do silnika. W takiej sytuacji należy niezwłocznie odwiedzić punkt serwisowy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana