Fakty i mity na temat instalacji gazowej w samochodzie
Instalacja gazowa jest częstym wyborem kierowców, którzy chcą zaoszczędzić w obszarze poruszania się własnym samochodem. Jest ona niewątpliwie tańsza od benzyny bezołowiowej 95 i oleju napędowego, czym zyskuje popularność, aczkolwiek istnieje kilka mitów na jej temat. Gaz LPG jest bowiem uważany za mniej wydajny i szkodliwy dla silnika. W naszym artykule spróbujemy rozprawić się z najpopularniejszymi mitami i przedstawić dla równowagi kilka istotnych faktów.
Mit: Gaz LPG może wybuchnąć
Przy prawidłowym montażu, serwisowaniu i eksploatacji instalacji gazowej w samochodzie ryzyko wybuchu w zasadzie nie istnieje. Gaz LPG jest szczelny i zupełnie bezpieczny. Co więcej, według niemieckiego automobilklubu ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), który m.in. monitoruje i promuje transport drogowy, do zapalenia pojazdu dochodzi z powodu nieszczelnej instalacji benzynowej, a nie LPG.
Fakt: Instalacja gazowa jest ekologiczna
Podczas jazdy na LPG wytwarza się o 50% mniej tlenku węgla, 40% mniej węglowodorów i 35% mniej tlenków azotu niż w przypadku spalania benzyny. Wydawałoby się to niemożliwe, ale spalanie gazu LPG nie truje środowiska tak, jak benzyna lub ropa.
Mit: Instalacja gazowa wpływa negatywnie na stan samochodu i jego osiągi
Stan samochodu nie pogarsza się ze względu na prawidłową instalację gazową, ale w przypadku zamontowania elementów gorszej jakości do słabszego silnika. Może się bowiem okazać, że niektóre nie są aż tak dobrze przystosowane do napędzania gazem, który ma wyższą temperaturę spalania. Z tego względu należy właściwie zestroić instalację, aby nie uszkodzić katalizatora. Nowoczesne instalacje LPG są często dedykowane dla danego modelu silnika, co sprawia, że nie są one narażone na nieprawidłowe dawkowanie paliwa, spadek mocy czy zmniejszenie momentu obrotowego.
Fakt: Instalację gazową można zainstalować w każdym samochodzie
Nowoczesne silniki są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, dzięki czemu wtryskiwacze są chłodzone benzyną. Takie rozwiązanie powoduje jednak problem w sytuacji, gdy wtrysk benzyny zostanie odłączony. Krótko mówiąc, wtryskiwacze uległyby poważnemu uszkodzeniu. Na szczęście, instalacje LPG również się zmieniają i można wśród nich wyróżnić modele do jednostek, w których występuje dotrysk, czyli podawanie do cylindra co jakiś czas oprócz gazu niewielkiej dawki benzyny.
Mit: Samochód z instalacją gazową pali więcej i jego eksploatacja jest nieopłacalna
Gaz ma niska kaloryczność, co sprawia, że jego zużycie jest większe niż benzyny. Dużą rekompensatą jest jednak jego cena – prawie dwukrotnie niższa od benzyny. Na dłuższą metę instalacja LPG w samochodzie jest więc bardziej opłacalna – przekonuje pracownik firmy Bar-Gaz – dostawcy gazu płynnego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana