Artykuł sponsorowany

Dyrektywa GVO, czyli jak dokonać przeglądu i nie stracić gwarancji

Dyrektywa GVO, czyli jak dokonać  przeglądu i nie stracić gwarancji

Autoryzowany serwis straszy, że nie uzna gwarancji samochodu, ponieważ przegląd lub naprawę wykonywałeś w nieautoryzowanym salonie? Takie sytuacje wciąż się zdarzają, chociaż od 2004 r. zgodnie z dyrektywą unijną GVO właściciel auta może wykonywać naprawy w niezależnym serwisie bez utraty gwarancji producenta. Na co pozwala GVO? Jak zrobić przegląd, żeby producent nie odmówił uznania gwarancji auta?

Dyrektywa GVO – założenia

Mówi ekspert z niezależnego serwisu FordSławek Katowice: Regulacje GVO wprowadzone 1 listopada 2004 roku dają właścicielowi auta lub floty pojazdów możliwość korzystania z usług nieautoryzowanych serwisów bez utraty gwarancji. Celem GVO jest zapobieganie monopolizowania branży motoryzacyjnej i powstrzymanie nieuczciwej praktyki, jaką jest niewątpliwie zmuszanie klientów do korzystania z usług ASO pod groźbą utraty gwarancji.

ASO – autoryzowana stacja obsługi – w trakcie napraw używa jedynie oryginalnych części do Twojego samochodu. Te potrafią być kilkukrotnie droższe niż tej samej jakości zamienniki pozbawione znaczka producenta.

Zgodnie z dyrektywą sam decydujesz o marce stosowanych części zamiennych, również tych wymienianych na przeglądzie gwarancyjnym – olejów, płynów czy filtrów. Istotne, aby były one tej samej jakości, co oryginalne.

Za naprawę w ASO zapłacisz nieporównywalnie więcej niż w innych miejscach. Trzeba pamiętać, że serwis, naprawy i przeglądy powinny być wykonywane na określonych zasadach, inaczej producent zyska argumenty do nieuznania gwarancji. Nie możesz więc wybrać pierwszego lepszego warsztatu samochodowego.

Gdzie wykonać przegląd, aby nie utracić gwarancji?

GVO pozwala przede wszystkim ograniczyć koszty, co istotne jest zarówno dla indywidualnych właścicieli aut, jak i posiadaczy całej floty pojazdów danego producenta. Przegląd bez utraty gwarancji wykonuj w nieautoryzowanym serwisie, który profesjonalizmem i sprzętem często nie odbiega od tego, czym dysponuje ASO. Producent może odmówić uznania gwarancji wtedy, kiedy uzna, że naprawa, serwis lub przegląd zostały przeprowadzone niezgodnie z dokumentacją techniczną. W nieautoryzowanych serwisach danego producenta nie ma tego ryzyka.

Przegląd nowoczesnego samochodu odbiega od standardowego i różni się w zależności od jego specyfikacji. Dlatego istotne jest, aby mechanik miał dostęp do książki serwisowej, w której określone są czynności przeglądu gwarancyjnego. Istotne więc, aby serwis dysponował komputerem z aktualnym oprogramowaniem. Dobrze, jeśli będą to oryginalne komputery producenta, ale możliwe jest też diagnozowanie auta w systemie Pass-Thru. Producenci aut mają obowiązek udostępniania danych technicznych, tak aby dostęp do niego mieli serwisanci spoza siedzi dilerskiej. System Pass-Thru umożliwia zdalne łączenie się z danymi, które udostępnia producent.

Pamiętaj, jeśli ASO straszy Cię utratą gwarancji, to jest to niezgodne z prawem. Nieprawidłowości w tej kwestii możesz zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.