Artykuł sponsorowany

Dlaczego warto przeprowadzić audyt podatkowy w firmie?

Dlaczego warto przeprowadzić audyt podatkowy w firmie?

Przeprowadzenie audytu może okazać się pomocne w wielu sytuacjach, chociażby w przypadku fuzji, restrukturyzacji czy sprzedaży przedsiębiorstwa. Regularne zlecanie analizy kondycji firmy zewnętrznemu specjaliście jest również dobrą praktyką, która przekłada się na usprawnienie działania jej struktur. Audyt podatkowy jest pewnym szczególnym rodzajem analizy stanu firmy – czym się charakteryzuje i jakie są jego zalety?

Co to jest audyt podatkowy?

Analizie podatkowej poddaje się dokumentację źródłową przedsiębiorstwa z wyznaczonego okresu rozliczeniowego. Przede wszystkim mowa tutaj o wszelkich fakturach i umowach handlowych, ale nie tylko. Celem audytu podatkowego jest weryfikacja, czy w prowadzonych ewidencjach podatkowych nie pojawiają się nieprawidłowości. Taka analiza pozwala między innymi na korektę deklaracji podatkowych, a co za tym idzie – zminimalizowanie konsekwencji, jakie niosą za sobą takie pomyłki.

Specjalista z Kancelarii Podatkowej z Krakowa wyjaśnia: Niestety, zlecenie biuru rachunkowemu prowadzenia ksiąg firmowych nie gwarantuje, że nie pojawią się żadne nieprawidłowości. Przeprowadzanie regularnych audytów podatkowych staje się koniecznością, a na pewno bardzo cennym nawykiem, wpływającym na optymalizację działalności przedsiębiorstwa.

Warto jednakże zdawać sobie sprawę, że zalet audytu podatkowego jest o wiele więcej. Wyniki analizy pozwalają na więcej niż tylko minimalizowanie ryzyka.

Zalety przeprowadzenia audytu podatkowego

Rzetelnie i profesjonalnie przeprowadzony audyt podatkowy pozwala w pełni legalny sposób uniknąć sankcji finansowych i prawnych ze strony fiskusa, a także:

  • dokonać optymalizacji obciążeń podatkowych, co prowadzi do generowania oszczędności,
  • usprawnić proces rozliczania podatków w firmie, by podobne nieprawidłowości już nie występowały,
  • znaleźć rozwiązania dla istniejących problemów podatkowych,
  • zwiększyć bezpieczeństwo prawne firmy, m.in. dzięki przeprowadzeniu korekt deklaracji podatkowych przez specjalistę.

Zatem audyt podatkowy ma realny wpływ na kondycję finansową firmy. Regularne przeprowadzanie takiej analizy pozwala mieć pod kontrolą tę bardzo ważną sferę działalności przedsiębiorstwa.

Jak przeprowadza się audyt podatkowy?

Audyt podatkowy musi zostać przeprowadzony przez podmiot niezależny, najlepiej zespół osób specjalizujących się w wykonywaniu tego typu zleceń, by wyniki analizy można było uznać za wiarygodne. Firmie przeprowadzającej analizę, po wcześniejszym podpisaniu stosownej umowy, należy udostępnić pełną dokumentację źródłową firmy audytowanej z zakresu podatkowo-finansowego z wyznaczonego okresu, a następnie czekać na profesjonalnie sporządzony raport. Uzyskane dane i wnioski wynikające z analizy objęte są tajemnicą zawodową, zatem jedyną osobą, której zostaną udostępnione, jest zleceniodawca. Raport omawiany jest podczas prywatnej konsultacji. Na podstawie zdobytych informacji można wprowadzić usprawnienia w działaniu firmy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.