Dlaczego filtry DPF się zapychają i czy można temu zapobiec?
Filtr DPF to jeden z proekologicznych elementów współczesnych maszyn i pojazdów z silnikami Diesla. Uznawany jest za jedną z najbardziej kłopotliwych części i od lat wzbudza wiele kontrowersji wśród kierowców – głównie ze względu na to, że często się zapycha. Powoduje to konieczność jego czyszczenia lub wymiany, co swoje kosztuje. Dlaczego filtry DPF się zapychają i jak temu zapobiec?
Przyczyny zapychania się filtra DPF
Zapychanie się filtra DPF wynika ze sposobu jego pracy. Jego zadaniem jest gromadzenie cząstek stałych wychwytywanych ze spalin, co pozwala na redukcję emisji sadzy do środowiska. Jeśli zanieczyszczeń jest za dużo, dochodzi do zapchania filtra. Samodzielne oczyszczenie filtra jest możliwe poprzez wymuszenie wypalania DPF. Polega ono na utrzymywaniu stałych, relatywnie wysokich obrotów silnika przez co najmniej kilkanaście kilometrów. Jazda po mieście, na krótkich trasach, nie pozwala jednak na stworzenie odpowiednich warunków do oczyszczenia się filtra. Przerywanie procesu wypalania skutkuje przedostawaniem się niespalonego paliwa do oleju, przez co zaczyna go przybywać i traci on swoje właściwości. Zapchanie filtra DPF może wystąpić także wskutek awarii lub niewłaściwej pracy układu. Jeśli wypalanie sadzy jest zakłócone lub jest ona usuwana tylko częściowo, filtr zapycha się znacznie szybciej niż w przypadku właściwego działania.
Jak poradzić sobie z zapchanym filtrem DPF?
Z zapchanym filtrem DPF można poradzić sobie na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest komputerowe wypalanie DPF. Polega ono na podłączeniu urządzenia serwisowego do maszyny lub pojazdu i uruchomieniu procedury regeneracji serwisowej. Po jej przeprowadzeniu konieczna jest wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju. Skuteczniejszą metodą na pozbycie się zanieczyszczeń z filtra jest maszynowe czyszczenie DPF. Wykonuje je między innymi ADF Serwis. Filtr cząstek stałych jest wymontowywany z maszyny lub pojazdu i podłączany do maszyny myjącej, która kilkukrotnie przepłukuje go wodą. Potem filtr jest suszony i ponownie montowany w pojeździe. Jeżeli czyszczenie filtra nie przynosi pożądanych rezultatów, można go wymienić na nowy egzemplarz, ale zwykle jest to bardzo kosztowne.
Aby pozbyć się kłopotów z filtrem DPF raz na zawsze, można zdecydować się na jego usunięcie. Polega ono na wycięciu wkładu filtra znajdującego się w układzie wydechowym oraz stworzeniu indywidualnej mapy dla sterownika maszyny lub pojazdu, co pozwala programowo wyłączyć filtr. Z tego względu usuwanie DPF może być przeprowadzone wyłącznie przez fachowca dysponującego specjalistycznym sprzętem. Tak wykonana usługa jest w pełni bezpieczna, a maszyna lub pojazd nadal spełnia normy emisji spalin.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana