Demontaż pojazdów. Co warto wiedzieć?
Demontaż pojazdów regulują odpowiednie przepisy. Pojazdy takie jak samochody, busy, ciągniki, wózki widłowe oraz inne, kiedy już nie nadają się do użytku i są z niego wycofane, muszą być poddane procedurze złomowania w specjalnie do tego uprawnionych punktach. Co dokładnie należy wiedzieć, aby sprawnie zezłomować pojazd, przeczytasz w naszym artykule.
Stacja Demontażu Pojazdów
Wyeksploatowany pojazd, musi zostać zezłomowany. Warto wiedzieć, jak dokładnie wgląda procedura jego demontażu oraz co należy zrobić i w jakiej kolejności, aby kasacja pojazdu przebiegła zgodnie z przepisami prawa. Pierwszym krokiem jest znalezienie odpowiedniej Stacji Demontażu Pojazdów, czyli specjalnego punktu, w którym może odbyć się kasacja pojazdów. Przy czym należy pamiętać, że taka stacja musi posiadać upoważnienie od wojewody do wydawania zaświadczeń o demontażu pojazdu. To zaświadczenie jest bowiem koniecznie do późniejszego wyrejestrowania samochodu. Jeśli pojazd, pomimo wyeksploatowania i złego stanu technicznego, posiada części, które można jeszcze wykorzystać, warto poszukać takiego punktu demontażu, który obsługuje firma, zajmująca się jednocześnie skupem części i złomu. Wówczas można zezłomować auto zgodnie z przepisami, zadbać o środowisko i dodatkowo zarobić. Nie będą to z pewnością przewrotne kwoty, ale warto sprawdzić taką możliwość. Niektóre firmy, zajmujące się demontażem pojazdów, oferują także bezpłatny transport lawetą pojazdu przeznaczonego do zezłomowania.Złomowanie pojazdów krok po kroku
Kolejnym krokiem, po znalezieniu odpowiedniego punktu, jest przejście do procedury kasowania pojazdu. Do jej przeprowadzenia niezbędne będą takie dokumenty jak:- dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość,
- dowód rejestracyjny pojazdu oraz karta pojazdu (jeżeli była wydana),
- dokument potwierdzający własność w przypadku właściciela pojazdu innego niż ten wpisany w dowodzie rejestracyjnym (umowa kupna-sprzedaży),
- jeżeli pojazd oddawany jest w czyimś imieniu – niezbędne będzie upoważnienie,
- jeżeli dowód rejestracyjny został zatrzymany przez policję, należy zdobyć z Wydziału Komunikacji odpowiednie zaświadczenie lub poświadczoną kserokopię dowodu rejestracyjnego w celu zezłomowania pojazdu,
- jeżeli pojazd otrzymaliśmy w spadku, potrzebne będzie postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku.
Pośród dokumentów, które właściciel otrzymuje w Stacji Demontażu Pojazdów musi znaleźć się zaświadczenie o przyjęciu pojazdu do Stacji Demontażu Pojazdów, unieważnienie dowodu rejestracyjnego, unieważnienie tablic rejestracyjnych oraz unieważnienie karty pojazdu, jeśli była ona wydana.
Wyrejestrowanie pojazdu i wypowiedzenie ubezpieczenia
Następnym krokiem jest wyrejestrowanie pojazdu. Aby tego dokonać, należy zgłosić się w ciągu 30 dni do właściwego Wydziału Komunikacji z zaświadczeniem o przyjęciu pojazdu do kasacji oraz tablicami rejestracyjnymi pojazdu. Ostatnim krokiem zaś jest zawiadomienie towarzystwa ubezpieczeniowego o tym, iż pojazd został zezłomowany. Zawiadomienie można przesłać pocztą, ale należy pamiętać, aby dołączyć do niego kserokopię dokumentu poświadczającego wyrejestrowanie pojazdu. Wówczas ubezpieczyciel zwróci składkę za niewykorzystany okres trwania ubezpieczenia.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana