Czyszczenie klimatyzacji. Co warto wiedzieć?
Przegląd klimatyzacji w samochodzie trzeba wykonać przynajmniej raz do roku. Większość fachowców zaleca wykonywanie przeglądów z wymianą filtra wiosną. Przez zimę klimatyzacja jest nieaktywna, a wiosną zaczynamy ją włączać, by schłodzić wnętrze samochodu. Wtedy najczęściej odczuwamy nieprzyjemny zapach, który jest spowodowany przez zanieczyszczenia, dlatego właśnie wiosna jest najlepszą porą na zatroszczenie się o klimatyzację. Przegląd powinien obejmować odgrzybienie i czyszczenie, wymianę czynnika chłodzącego i filtra kabinowego, a także sprawdzenie szczelności instalacji.
Metody czyszczenia i dezynfekcji klimatyzacji
Dezynfekcja klimatyzacji, często nazywana odgrzybianiem, to nie tylko pozbycie się nieprzyjemnego zapachu, który może się pojawić po sezonie zimowym (i nie tylko). To także dbanie o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Bakterie i drobnoustroje, które dostają się do wnętrza samochodu przez kratki nawiewu wentylacji, mogą niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Dezynfekcję klimatyzacji można wykonać kilkoma metodami:- Metoda chemiczna i ozonowanie – w metodzie chemicznej do układu wentylacji aplikowany jest środek chemiczny za pomocą rurki. Proces trwa około 15 minut, kolejne 15-20 minut odczekujemy, by środek chemiczny zaczął działać. W tym czasie włączamy klimatyzację (ustawiamy niską prędkość), aby wydmuchać resztki czynnika czyszczącego z układu. Ozonowanie wygląda inaczej: ozonator wkładamy do wnętrza samochodu, włączamy urządzenie, uruchamiamy silnik i włączamy wentylator, ustawiając obieg wewnętrzny powietrza. Generowany ozon zabija drobnoustroje w czasie około 40 minut.
- Ultradźwięki – to jedno z najnowszych rozwiązań, które pozwala oczyścić klimatyzację. Zabieg wykonywany jest urządzeniem, które wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1,7 MHz, które zamieniają płyn dezynfekujący w lekką mgiełkę. Mgiełka wypełnia całe wnętrze auta i przedostaje się do parownika, usuwając nagromadzone w nim zanieczyszczenia.
- Czyszczenie mechaniczne – usługa stosowana rzadko, ponieważ aby wyjąc parownik, trzeba zdemontować kilka części samochodu. Jak wskazuje nazwa, metoda polega na bezpośrednim czyszczeniu parownika.
Wymiana filtra i uzupełnienie czynnika chłodzącego
Filtry kabinowe zatrzymują zanieczyszczenia z drogi, między innymi kurz, liście, czy nawet pyłki roślinne. Powietrze najpierw przechodzi przez filtr, następnie zostaje schłodzone, a dopiero wtedy jest wtłaczane do kabiny samochodu przez nawiewy. Gdy filtr jest brudny, zapchany, nadmuch jest słaby – mówi nam przedstawiciel warsztatu AutoLan z Myślenic.Dlatego konieczna jest regularna wymiana filtra. Proces wymiany filtra nie jest skomplikowany, jednak wymaga wprawy i nie warto próbować dokonywać wymiany na własną rękę, ponieważ łatwo jest uszkodzić, połamać, elementy mocowania filtra. Na koniec omówmy kwestię uzupełniania czynnika chłodzącego w klimatyzacji. Układ klimatyzacyjny nie może być idealnie szczelny, w związku z czym z czasem pojawiają się ubytki czynnika chłodzącego, a w jego miejsce dostaje się wilgoć. Wilgoć jak wiadomo powoduje korozję, a więc niszczy nie tylko parownik i chłodnicę. Podczas kompleksowego przeglądu klimatyzacji należy więc sprawdzić, jakie jest ciśnienie w układzie i uzupełnić braki płynu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana