Czym zajmują się agenci okrętowi?
Agenci okrętowi nazywani także agentami morskimi oraz statkowymi ściśle współpracują z armatorami, reprezentując ich, a zatrudnienie najczęściej znajdują oni w agencjach morskich. Wobec tego lista obowiązków w tym zawodzie jest naprawdę długa i powiązana ściśle z kompleksową obsługą jednostek pływających w transporcie morskim. Czym dokładnie zajmują się agenci okrętowi i jakie są ich uprawnienia?
Zakres obowiązków agentów okrętowych
Zakres obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu agenta okrętowego określa dział IV Ustawy z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski. Według niej są oni stałymi przedstawicielami armatorów statków w urzędach, portach morskich, a także podczas zawierania umów składowania towaru czy jego przeładunku.
Agenci statkowi są więc osobami, które dbają o interesy armatorów, wykonując ich polecania i wskazówki, a dokładny zakres ich usług określany jest zawsze na podstawie umowy zawieranej z agencją morską, taką jak na przykład OKMARIT z Gdańska. Co istotne wykonywanie zawodu agenta okrętowego nie wymaga specjalnych uprawnień ani posiadania licencji.
Armatorzy decydujący się na współpracę z agentami okrętowymi mogą liczyć także na ich doświadczenie zawodowe oraz doskonała znajomość przemysły żeglugowego. Dzięki temu bardzo często są oni również nieocenioną pomocą podczas ustalania strategii biznesowych.
Jakie uprawnienia mają agenci statkowi?
Szeroki zakres obowiązków nakładany na agentów okrętowych sprawia, że przysługują im również różnorodne uprawnienia związane zarówno z przedmiotem działalności armatora, jak i jej obszarem. Dzięki temu agent statkowy może:
- pobierać zaliczki na poczet dokonywanych czynności w imieniu armatora,
- zwalniać i zatrudniać załogę statku,
- koordynować zawinięcie statku do portu,
- rozwiązywać spory, w pierwszej kolejności w polubowny sposób,
- wystawiać konosamenty.
Zatrudniając agenta okrętowego, należy więc mieć do niego ogromne zaufanie, gdyż konsekwencje podjętych przez niego decyzji ponosi przede wszystkim armator. W związku z tym w międzynarodowym obrocie morskim wprowadzono standard UNCTAD, według którego agent statkowy powinien się cieszyć nieposzlakowaną opinią oraz posiadać niezbędne do wykonywania tego zawodu kompetencje poświadczone przez co najmniej dwóch innych agentów spełniających oba te warunki.
Podsumowując, agent okrętowy to przedstawiciel armatora statku zarówno na morzu, jak i w portach i urzędach w związku z tym musi on doskonale znać przynajmniej jeden, a najlepiej dwa języki obce oraz prawo dotyczące żeglugi morskiej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana