Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?
Z księgowości uproszczonej, która jest zdecydowanie mniej j szczegółowa, mogą korzystać działalności jednoosobowe, spółki jawne, cywilne i partnerskie. Jednak podmioty te nie mogą przekraczać limitów przychodów określonych w przepisach. Jeżeli wynoszą one równowartość dwóch milionów euro, za poprzedni rok, automatycznie przechodzą na pełne rozliczenie księgowości. Uproszczona księgowość jest więc zdecydowanie przywilejem, z którego mogą korzystać małe przedsiębiorstwa. Jeśli prowadzisz już dużą firmę, prawo wręcz nakazuje przechodzenie na pełne rozliczenie.
Pełna księgowość, w której jest dużo więcej dokumentów i bardziej szczegółowe rozliczenia, dotyczy spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, spółek z o.o. oraz akcyjnych.
Różnice pomiędzy pełną księgowością a uproszczoną
Sposób sporządzania dokumentacji do fiskusa w przypadku obydwu form rozliczeń jest odmienny. Kiedy mamy do rozliczenia dokumenty w formie księgowości uproszczonej, prowadzenie dokumentacji jest zdecydowanie prostsze: czy to będzie karta podatkowa, ewidencjonowany ryczałt, a może księga przychodów i rozchodów. Wszystkie z wymienionych nie generują aż takiej liczby zapisów księgowych jak w przypadku pełnej księgowości. Ta ostatnia jest bardziej szczegółowa, a ilość sporządzania danych zgodnie z ustawą o rachunkowi jest na tyle duża, że warto zasięgnąć rady powołanych do tego specjalistów. Biuro Rachunkowe Praktyk z Lublina specjalizuje się w profesjonalnym prowadzeniu takich ksiąg jak również w doradztwie podatkowym.
Ponieważ w przypadku pełnej księgowości sprawa jest bardziej skomplikowana, a złożoność systemu ewidencji jest jej zdecydowaną wadą. Pozwala ona jednak na dostosowanie polityki rozliczeń do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Przepisy prawa dyktują w tym przypadku szereg pracochłonnych czynności do wykonania, m.in. prowadzenie skomplikowanych ksiąg rachunkowych – głównej , pomocniczej, spisu inwentarza składników aktywów i pasywów oraz rozrachunków z kontrahentami. W tej sytuacji należy dokładnie spisywać każdą operację zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną. Konieczne jest opracowywanie polityki księgowej, odpowiedniego planu kont, zestawień obrotów i sald, tabel amortyzacji środka trwałego i kompletowanie szeregu innych dokumentów. A to wszystko po to, aby Twoja firma była krystalicznie przejrzysta w oczach fiskusa.
W tym wszystkim pomoże Biuro Rachunkowe Praktyk z Lublina.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana