Artykuł sponsorowany

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Z księgowości uproszczonej, która jest zdecydowanie mniej j szczegółowa, mogą  korzystać działalności jednoosobowe, spółki jawne, cywilne i partnerskie. Jednak podmioty te nie mogą przekraczać limitów przychodów określonych w przepisach. Jeżeli wynoszą one równowartość dwóch milionów euro, za poprzedni rok, automatycznie przechodzą na pełne rozliczenie księgowości. Uproszczona księgowość jest więc zdecydowanie przywilejem, z którego mogą korzystać małe przedsiębiorstwa. Jeśli prowadzisz już dużą firmę, prawo wręcz nakazuje przechodzenie na pełne rozliczenie.

Pełna księgowość, w której jest dużo więcej dokumentów i bardziej szczegółowe rozliczenia, dotyczy spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, spółek z o.o. oraz akcyjnych.

Różnice pomiędzy pełną księgowością a uproszczoną

Sposób sporządzania dokumentacji do fiskusa w przypadku obydwu form rozliczeń jest odmienny. Kiedy mamy do rozliczenia dokumenty w formie księgowości uproszczonej, prowadzenie dokumentacji jest zdecydowanie prostsze: czy to będzie karta podatkowa, ewidencjonowany ryczałt, a może księga przychodów i rozchodów. Wszystkie z wymienionych nie generują aż takiej liczby zapisów księgowych jak w przypadku pełnej księgowości. Ta ostatnia jest bardziej szczegółowa, a ilość sporządzania danych zgodnie z ustawą o rachunkowi jest na tyle duża, że warto zasięgnąć rady powołanych do tego specjalistów. Biuro Rachunkowe Praktyk z Lublina specjalizuje się w profesjonalnym prowadzeniu takich ksiąg jak również w doradztwie podatkowym.

Ponieważ w przypadku pełnej księgowości sprawa jest bardziej skomplikowana, a złożoność systemu ewidencji jest jej zdecydowaną wadą. Pozwala ona jednak na dostosowanie polityki rozliczeń do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Przepisy prawa dyktują w tym przypadku szereg pracochłonnych czynności do wykonania, m.in. prowadzenie skomplikowanych ksiąg rachunkowych – głównej , pomocniczej, spisu inwentarza składników aktywów i pasywów oraz rozrachunków z kontrahentami. W tej sytuacji należy dokładnie spisywać każdą operację zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną. Konieczne jest opracowywanie polityki księgowej, odpowiedniego planu kont, zestawień obrotów i sald, tabel amortyzacji środka trwałego i kompletowanie szeregu innych dokumentów. A to wszystko po to, aby Twoja firma była krystalicznie przejrzysta w oczach fiskusa.

W tym wszystkim pomoże Biuro Rachunkowe Praktyk z Lublina.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.