Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością rozliczania się z urzędem skarbowym. Aby było to możliwe, niezbędne jest rejestrowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych mających wpływ na osiągane przychody i ponoszonych wydatków zaliczanych w koszty. Właściwie prowadzona księgowość pozwala na ustalenie kwot podatków, ale też na sprawne zarządzanie i planowanie przyszłych działań. Formy księgowości mogą być różne.
Na czym polega prowadzenie pełnej księgowości?
Rodzaj wymaganej dokumentacji rachunkowej zależy od formy prawnej, w jakiej jest prowadzona działalność, a także od poziomu uzyskiwanych przychodów. Podstawowym rodzajem jest prowadzenie pełnej księgowości na zasadach określonych w Ustawie o rachunkowości. Jest ona obowiązkowa dla spółek prawa handlowego – spółek kapitałowych, czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjnej, a także dla niektórych spółek osobowych – spółki komandytowej i spółki komandytowo-akcyjnej. Pełne księgi oznaczają konieczność prowadzenia dokumentacji składającej się z kilku elementów. Będzie to dziennik, służący do zapisywania zdarzeń gospodarczych w porządku chronologicznym oraz dotyczących ich kwot, księga główna, z kontami księgowymi według sporządzonego planu kont, jak również księga pomocnicza. W niej znajdują się rozliczenia dodatkowe. Potrzebne będzie także zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych. Częścią dokumentacji jest też inwentarz, czyli spis aktywów i pasywów.
Co to jest księgowość uproszczona?
Część firm może korzystać z prowadzenia księgowości w formie uproszczonej. Dotyczy to jednoosobowych działalności gospodarczych, spółek cywilnych, jawnych oraz partnerskich, jednak tylko wówczas, gdy w poprzednim roku ich przychód nie był większy niż 2 mln euro, ponieważ w takiej sytuacji są one zmuszone do przejścia na pełną księgowość. Prowadzenie księgowości uproszczonej wiąże się z założeniem Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR) oraz opodatkowania PIT-em na zasadach ogólnych albo stawką liniową lub prowadzeniem Ewidencji przychodów i płacenia podatku ryczałtowego, co jest jednak możliwe jedynie przy działalności w niektórych branżach. Kolejną opcją jest karta podatkowa przeznaczona dla podatników o niewielkich dochodach. Prowadzenie uproszczonej księgowości w formie PKPiR najlepiej zlecić sprawdzonej firmie, np. Biuru księgowemu GB ze Szczecina, które oferuje kompleksową obsługę firm – w tym także pełną księgowość oraz rozliczenia podatkowe i doradztwo księgowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana