Czym różnią się opony do maszyn rolniczych od opon samochodowych?
Szczęśliwie dla nas, a szczególnie dla przyrody, uprawnego pola nie można zabrukować czy wyasfaltować. Ta oczywista dla wszystkich konstatacja prowadzi nas wprost do awizowanego w tytule naszego artykułu tematu. Wiemy, że współczesne rolnictwo musi zaspokoić potrzeby żywnościowe wielu miliardów ludzi, a tego bez maszyn dzisiaj zrobić się nie da. Większa część z tych maszyn to pojazdy kołowe. Czym muszą się cechować opony zakładane na ich koła, by mogły wytrzymywać pracę w ciężkim rolniczym terenie?
Opony dla kół to jak obuwie dla nóg
Niewątpliwie wszyscy dostrzegają nawet gołym okiem różnice występujące między ogumieniem kół maszyn rolniczych i zwykłych samochodów osobowych. Podobną paralelę znajdujemy przecież na co dzień między obuwiem roboczym a zwykłymi wyjściowymi bucikami. W miejscach, do których bez obawy wejdziemy, lub gdzie będziemy pracować w obuwiu ochronnym, z pewnością nieprzydatne będą zwykłe trzewiki, sandały czy lakierki. Podobnie jest z oponami. Dla kół stosunkowo lekkich, a nawet cięższych samochodów poruszających się po gładkich i równych drogach asfaltowych wystarczą zwykłe opony, ze stosunkowo płytko rzeźbionym bieżnikiem i bez specjalnych wzmocnień. Inaczej sprawy mają się z ciężkim sprzętem budowlanym lub pojazdami rolniczymi. Te przecież poruszają się w takich komfortowych warunkach bardzo rzadko i tylko wtedy, gdy muszą dojechać na plac budowy lub na pole. Tego typu maszyny przez większą część czasu pracują w wybitnie trudnych warunkach, a ich koła są narażone na olbrzymie przeciążenia i mogą zostać łatwo uszkodzone. Odpowiednie wytrzymałe opony do maszyn rolniczych i budowlanych to w tym przypadku konieczność, o czym przekonywali nas pracownicy firmy ARTYKUŁY ROLNE KRZYSZTOF BŁAUT z Radkowa.
Charakterystyka opon do maszyn rolniczych i budowlanych
Jakie wymagania stawiamy oponom rolniczym i budowlanym? Opony takie prócz odpowiedniej wytrzymałości dostosowanej do masy samej maszyny, a także do ciężaru transportowanych przez nie ładunków muszą mieć odpowiednią odporność na przebicia, a ich bieżniki powinny zabezpieczać je przed poślizgami. W terenie, w którym pracują ciągniki, kombajny i inne maszyny rolnicze lub budowlane mamy często do czynienia z ostrymi kamieniami, sterczącymi korzeniami czy śliskim błotem. Budowlane i rolnicze ogumienia to nieporównanie solidniejsze konstrukcje niż zwykłe samochodowe lub rowerowe opony. Mają one specjalnie wzmacniany stalowymi drutami kord i całą osnowę, a ich bieżnik ma bardzo głębokie rzeźbienie, które zwiększa przyczepność kół o grząskiej i śliskiej nawierzchni.
Jak powiedzieliśmy wcześniej, taka charakterystyczna budowa opon maszyn rolniczych jest już widoczna na pierwszy rzut oka, co możemy dostrzec, oglądając chociażby konstrukcje takich znanych producentów jak Massey Ferguson, John Deere, Steyr, Zetor, Ursus i wielu innych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana