Artykuł sponsorowany

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów to jeden ze sposobów na prowadzenie dokumentacji księgowej dotyczącej wykonywanej działalności gospodarczej, a także podstawa do naliczania podatku dochodowego. Choć księga należy do uproszczonych form księgowości, to skomplikowane przepisy podatkowe określające zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów skłaniają, żeby także w jej przypadku skorzystać z oferty doświadczonego biura księgowego.

Kto i kiedy musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Prowadzenie księgowości pozwala na gromadzenie danych o wszystkich zdarzeniach gospodarczych. Dzięki informacjom dotyczącym uzyskiwanych przychodów oraz ponoszonych kosztów można łatwo ustalić wysokość zobowiązania podatkowego, a także zebrać informacje potrzebne do zarządzania przedsiębiorstwem. Zgodnie z obwiązującymi przepisami księgowość może być prowadzona zarówno w formie pełnej, jak i uproszczonej. Księgowość pełna oznacza dokonywanie zapisów na zasadach zawartych w Ustawie o rachunkowości, a zatem opracowanie planu kont, a następnie prowadzeniu księgi głównej, gdzie zapisuje się wszystkie transakcje, jak również księgi pomocniczej, do której trafiają rozliczenia środków trwałych, wynagrodzenia czy rozliczeniami z kontrahentami. Poza nimi przy pełnej księgowości prowadzi się też dziennik, gdzie w porządku chronologicznym rejestruje się wszystkie zdarzenia gospodarcze, ale również inwentarz będący zestawieniem aktywów i pasywów oraz zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej, jak również sald kont ksiąg pomocniczych – wyjaśnia specjalistka z firmy Obrachowani Biuro Obrachunkowe Wn-Ma, która zajmuje się doradztwem podatkowym i księgowością.

Księgowość uproszczona wiąże się ze znacznym ograniczeniem obowiązków ciążących na prowadzącym księgi. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a także uzyskiwanych przychodów podatnik może korzystać z Ewidencji przychodów przy podatku zryczałtowanym albo Podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPIR), jeżeli jest opodatkowany na zasadach ogólnych albo rozlicza się, korzystając z możliwości wyboru stawki liniowej. Warto jednak pamiętać, że możliwość korzystania z księgowości uproszczonej zależy od wielkości osiąganego przychodu, a także od formy prawnej.

Firmy, które są spółkami prawa handlowego, a zatem działają jako spółki kapitałowe – akcyjne albo z ograniczoną odpowiedzialnością, jak również spółki osobowe – komandytowe i komandytowo-akcyjne mają obowiązek prowadzenia księgowości pełnej. Pozostałe podmioty gospodarcze, a więc osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, spółki cywilne, spółki jawne oraz spółki partnerskie mogą prowadzić księgowość uproszczoną w formie PKPIR, o ile ich przychody w poprzednim roku obrachunkowym nie przekroczyły równowartości 2 milionów euro przeliczonych na złote. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to obowiązkowe i nawet mimo nieprzekroczenia tej kwoty firmy te mogą zdecydować się na księgowość pełną.

Jak wygląda prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów?

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów to narzędzie służące do zapisywania wszystkich zdarzeń gospodarczych w bardzo uproszczonej postaci. Prowadzi się ją w formie określonej przez rozporządzenie ministra finansów w postaci papierowej, a zatem ponumerowanych, zbroszurowanych kart zawierających określone we wzorze rubryki albo w postaci pliku elektronicznego. Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów może być też realizowane przy użyciu specjalnego oprogramowania księgowego. Księgę zakłada się w każdym kolejnym roku kalendarzowym, a wszystkie zapisy w niej dokonywane są kolejno numerowane. W przypadku, gdy księga jest prowadzona w wersji papierowej każdy miesiąc zamyka się, podsumowując stronę, a następny zaczynając od kolejnej.

W Podatkowej księdze przychodów i rozchodów poszczególne zdarzenia są umieszczane w kolejności chronologicznej, a kwoty otrzymywane lub wydatkowane są wpisywane w odpowiednich rubrykach. Przy każdym zapisie należy podać dane kontrahenta, z którym została zawarta transakcja, a także krótki jej opis. Do księgi trafiają zarówno kwoty związane z uzyskanym przychodem, a więc dokonanej sprzedaży towarów, usług czy zbycia środków trwałych lub wyposażenia, jak i ponoszone wydatki, w tym wypłacane wynagrodzenia, oraz pozostałe wydatki. W oddzielnej rubryce są umieszczane kwoty wydatkowane na zakupy towarów handlowych oraz związane z tym uboczne koszty zakupu.

Wszystkie zapisy dokonywane w Księdze powinny być uzupełniane na bieżąco albo przed rozpoczęciem działalności w kolejnym dniu. Zgodnie z przepisami dokumentacja musi być prowadzona rzetelnie, czyli w sposób, który odzwierciedla wszystkie zachodzące zdarzenia oraz niewadliwie, co oznacza brak błędów i nieścisłości.

Prowadzenie PKPIR łączy się z koniecznością prowadzenia dodatkowych ewidencji. Do najważniejszych należy ewidencja środków trwałych. Są w niej umieszczane wszystkie kupowane składniki majątku trwałego firmy, jeżeli ich wartość przekracza 10 tysięcy złotych netto, a przewidywany czas wykorzystywania wynosi przynajmniej rok. Ewidencja to również miejsce, w którym znajdują się zapisy związane z odpisami amortyzacyjnymi zaliczanymi do kosztów uzyskania przychodów.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że choć prowadzenie KPIR jest uproszczoną formą księgowości, to podatnik poza dokonywaniem w niej systematycznych zapisów, jest również zobowiązany do rozliczania podatku dochodowego. Obliczenie należności z tego tytułu wymaga pomniejszenia swego przychodu o koszty jego uzyskania. Warto jednak pamiętać, że o tym, czy dany wydatek może być uznany za koszt, nie decyduje sam fakt ujęcia go w księdze, a jego charakter określony zgodnie z zapisami Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze względu na skomplikowanie zasad zaliczania wydatków do kosztów, a także konieczność uwzględniania w nich różnych dodatkowych kwot, np. składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie prowadzenia księgi doświadczonemu biuru księgowemu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.