Artykuł sponsorowany

Czym jest inteligentne miasto?

Czym jest inteligentne miasto?

Według statystyk coraz więcej ludzi przeprowadza się do miast. Eksperci szacują, że do 2050 roku, w betonowej dżungli będzie żyło aż 65% populacji. Konieczne są więc rozwiązania, które sprawią, że mimo takiej liczby ludności, funkcjonowanie w mieście nie będzie obniżało jakości życia. Dlatego, coraz więcej miast decyduje się na usługi z zakresu Smart City.

Co to jest smart city?

Smart city, a tłumacząc z języka angielskiego „inteligentne miasto”, to koncepcja, której (wg jednej z definicji) celem jest unowocześnienie metropolii i sprawienie, aby jej mieszkańcom żyło się lepiej, bezpieczniej i wydajniej. Takie miejscowości na co dzień wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne w różnych dziedzinach życia. Na pojęcie Smart City składają się co najmniej 4 obszary:

  • społeczny,
  • fizyczny,
  • instytucjonalny,
  • globalny.

Warto podkreślić, że inteligentne miasta to nie te najbardziej rozwinięte technologicznie ośrodki. Każde miasto, a nawet miasteczko, jeśli spełnia odpowiednie cechy, może być nazywane Smart City. Cechy, o których mowa to m.in. gotowość do zmian, transparentność, włączenie obywateli w procesy zarządzania oraz innowacyjność, która polega na wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań. Inteligentne miasta charakteryzują się także odpornością na zmiany klimatu oraz różnego rodzaju kryzysy.

W jakim celu tworzy się inteligentne miasta?

Tworzenie inteligentnych miast nie ma na celu stworzenia futurystycznych metropolii, w których wszystko jest nowoczesne i prestiżowe. Każde smart rozwiązanie powinno być odpowiedzią na problemy i zagrożenia, które są obecne w mieście, aby ludziom żyło się lepiej. Dlatego, przed wprowadzeniem nowej usługi trzeba dokonać rzetelnej analizy potrzeb i opracować dokładny model biznesowy. Warto przy tym zasięgnąć usług doświadczonej firmy, jaką jest np. THINKIT Consulting, która zajmuje się smart rozwiązaniami. Inteligentne miasto musi skupić się na potrzebach mieszkańca. Powinno być równocześnie miejscem rozwoju, w którym można się uczyć, pracować, ale także bezpiecznie mieszkać i odpoczywać.

Przykładowe rozwiązania Smart City

Niektórym wydaje się, że koncepcja Smart City to coś, co dotyczy dalekiej przyszłości. Wręcz przeciwnie, istnieje wiele miast, które już od lat korzystają z rozwiązań wpisujących się w tę ideę. Błędne przekonanie wynika z braku wiedzy, czym przejawiają się inteligentne miasta. Realizacje z zakresu Smart City, które są powszechne w miastach to np. tablice informacyjne na przystankach tramwajowych i autobusowych. Innymi przykładami są latarnie miejskie na fotokomórkę, sygnalizacja świetlna, która dostosowuje się do aktualnego  natężenia ruchu, czy biletomaty i płatności elektroniczne w komunikacji miejskiej. Jest to tylko niewielka część tego, co oferuje miasto koncepcja Smart City. Jednak nawet takie małe kroki mają ogromne znaczenie w kontekście funkcjonowania całego miasta i poprawy jakości życia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.