Czym charakteryzuje się zawieszenie samochodów terenowych?
To, co odróżnia zawieszenie terenowe od każdego innego rodzaju zawieszenia, jest odpowiedni prześwit (określany w świecie offroad mianem „lift”). Co do zasady im większy lift, tym większe możliwości przełajowe. Seryjny prześwit w tzw. terenówce może okazać się niewystarczający do tego, aby sprostać wymaganiom ekstremalnej jazdy po bezdrożach. W artykule opisujemy charakterystykę terenowego układu zawieszenia.
Komponenty tłumiące
Jedną z pierwszych i najważniejszych modyfikacji proponowanych przez firmy zajmujące się profesjonalnym tuningiem pojazdów, jest wymiana amortyzatorów oraz sprężyn w pojeździe terenowym. Robi się to z dwóch powodów:
- wymiana amortyzatorów i sprężyn decyduje o maksymalnej wysokości prześwitu osiąganej przez terenówkę,
- zwiększenie zakresu osiągów pokonywania nierówności, ponieważ:
- amortyzatory odpowiadają za tłumienie drgań i siłę docisku kół do podłoża (co wpływa na trakcję),
- element sprężynujący (w zależności od wybranego rozwiązania może to być sprężyna, drążek skrętny lub resor) odpowiada za elastyczną i płynną pracę całego układu.
Aby dowiedzieć się nieco więcej skontaktowaliśmy się z pracownikiem firmy Liftownia. Wyjaśnił on nam, że wymianę amortyzatorów oraz elementów sprężynujących wykonuję się w tzw. kitach, czyli kompletach przygotowanych pod możliwości konkretnego modelu pojazdu terenowego. Możliwości są w zasadzie nieograniczone począwszy od prostych modyfikacji pozwalających na swobodny przejazd w lesie po srogie modyfikacje realizowane na specjalne zamówienie klienta.
Elementy mocujące
Zapewnienie maksymalnej wytrzymałości wymaga również wymiany wszelkich elementów mocujących, począwszy od sworzni, a na tulejach skończywszy. Na rynku dostępne są rozwiązania komponentowe wykonane ze specjalnego rodzaju poliuretanu. Trzeba przyznać, że jest to dosyć wysoki wydatek, jednak w wielu przypadkach jest jednorazowy. Pozwalają one również na wykorzystywanie pełni potencjału, jaki zapewnia stały napęd 4 x 4. A jak przy wymianie elementów gumowych jesteśmy, to nie sposób zapomnieć o właściwych oponach. Nawet najlepiej zmodyfikowane zawieszenie nie poradzi sobie w terenie, jeżeli my nie zadbamy o jedyny komponent, który ma bezpośredni kontakt z podłożem. Zasada ta nie tyczy się tylko jazdy w terenie, ale również wszelkich innych rodzajów dróg. Opony posiadające odpowiedni bieżnik oraz wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne mogą okazać się najważniejszym sprzymierzeńcem podczas przeprawy po bezdrożach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana