Czujniki ciśnienia w kołach TPMS – Charakterystyka
Obecnie produkowane samochody są wyposażone w mnóstwo elektronicznych urządzeń, których zadaniem jest kontrolowanie poszczególnych układów i monitorowanie ich stanu. Jednym z takich urządzeń są czujniki TPMS. Do czego one służą, po co się je stosuje i jak działają?
Czym są czujniki TPMS?
Skrót TPMS pochodzi od terminu Tire Pressure Monitoring System, czyli system monitorowania ciśnienia w oponach. Jego zadanie to – jak wskazuje nazwa - kontrola poziomu ciśnienia w kołach i sygnalizowanie o jego zmianie Każdy kierowca powinien być świadomy, jak ogromne znaczenie ma ten czynnik zarówno dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, jak również dla spalania paliwa – szczególnie jeśli ciśnienie w każdej z opon utrzymuje się na innym poziomie. Nieprawidłowe ciśnienie ma również wpływ na nierównomierne, szybsze zużywanie opon, co dodatkowo obniża bezpieczeństwo jazdy. Doświadczony kierowca jest w stanie po zachowaniu się samochodu i po wyglądzie opon rozpoznać, że ciśnienie w nich jest nieprawidłowe, jednak taka weryfikacja nie daje żadnej pewności co do stanu faktycznego opony. Dlatego właśnie w dużej ilości nowych aut montowane są samodzielne systemy monitorujące ciśnienie opon.Dwa systemy kontroli ciśnienia
Wyróżniamy dwa rodzaje TPMS – bezpośredni i pośredni. W pierwszym z nich każde koło posiada własny czujnik ciśnienia, umieszczony przy zaworze powietrza, a ponadto nadajnik radiowy i własne zasilanie. Czujniki są zestrojone z komputerem pokładowym i na bieżąco podają mu dokładne dane o ciśnieniu wewnątrz opony – następnie informacje te są przekazywane kierowcy w formie grafiki na wyświetlaczu. System bezpośredni uniemożliwia zamienianie kół miejscami oraz wymaga zresetowania systemu i wczytania nowych danych po każdej wymianie opon: stąd też bierze się konieczność wymienia opon korzystających z bezpośredniego systemu TPMS w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych, takich jak Euromaster Serwisowanie Opon i Pojazdów. W systemie pośrednim do pomiaru ciśnienia nie wykorzystuje się czujników w oponach, lecz dane z układów ABS i ESP. Analizując informacje o ilości obrotów poszczególnych kół, pośredni system TPMS jest w stanie obliczyć ich średnicę, która jest zależna od poziomu ciśnienia w oponach. Na tej podstawie TPMS informuje kierowcę o nieprawidłowym ciśnieniu w którejś z opon. Choć system pośredni nie jest tak dokładny i nie jest w stanie przedstawić dokładnej wartości ciśnienia w kole (jeśli ciśnienie we wszystkich oponach jest zbyt niskie, lecz nie ma między wartościami ciśnienia różnicy, system nie zauważy tego), to jest bardziej przyjazny dla kierowców, gdyż nie wymaga specjalnych zabiegów przy wymianie opon.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana