Artykuł sponsorowany

Co to jest Jednolity Plik Kontrolny?

Co to jest Jednolity Plik Kontrolny?

1 lipca 2016 roku weszły w życie zmiany do ordynacji podatkowej, polegające na wprowadzeniu Jednolitego Pliku Kontrolnego, skrótowo nazywanego JPK. Czym jest ta innowacja? Tego dowiemy się z poniższego tekstu.

Jednolity Plik Kontrolny – czym jest?

Jednolitym Plikiem Kontrolnym nazywany rozwiązanie informatyczne, które zostało wprowadzone w celu usprawnienia pracy organów podatkowych oraz kontroli skarbowej. Jest to nic innego jak zbiór danych wyeksportowanych z systemów IT podatnika, który dzięki swej konstrukcji ułatwia odpowiednim organom kontrolnym ich analizę sytuacji finansowej firmy.
- Obecnie obowiązek przekazywania swoich danych finansowych i księgowych w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego dotyczy dużych, małych i średnich przedsiębiorców – wyjaśnia specjalista z Biura Rachunkowego Akro - jednak w przyszłości zostanie on rozszerzony na wszystkie podmioty, które do prowadzenia rozliczeń finansowych używają programów komputerowych

Charakterystyka Jednolitych Plików Kontrolnych

Na dzień dzisiejszy Jednolity Plik Kontrolny obejmuje siedem kategorii rozliczeń:
  • Księgi rachunkowe
  • Wyciągi bankowe
  • Ewidencje zakupu i sprzedaży VAT
  • Faktury VAT
  • Podatkową księgę przychodów i rozchodów
  • Ewidencje przychodów
  • Magazyn
Jednakże należy pamiętać, że w przyszłości kategorie te mogą zostać zmienione lub zostaną wprowadzone nowe, dotyczące np. akcyzy

Jak przekazać JPK odpowiednim organom?

Istnieją dwie możliwości przekazania JPK:
  • Na nośniku pamięci, np. pendrive
  • Za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej – formularz internetowy do wysłania pliku znajdziemy na stronie Ministerstwa Finansów
Jeżeli przedsiębiorstwo nie zostanie wezwane bezpośrednio przez organy podatkowe i kontroli skarbowej do przesłania swoich danych w formacie JPK, obowiązuje je comiesięczne przekazanie danych bez wcześniejszego wezwania.  Obowiązek ten dotyczy dużych przedsiębiorców od 1 lipca 2016, zaś mały i średnich przedsiębiorców – od 1 stycznia 2017. Od 1 stycznia 2018 również mikroprzedsiębiorstwa będą musiały dostarczać swoje dane w tej formie. Warto jednak wiedzieć, że obowiązek ten w przypadku średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw ogranicza się jedynie do wysyłania danych ze struktury ewidencji zakupu i sprzedaży. Ulegnie do zmianie dopiero 1 lipca 2018 roku – od tego dnia wszystkie podmioty rozliczające się przy pomocy programów komputerowych będą miały obowiązek dostarczania odpowiednim organom pełnego pakietu danych ze wszystkich wymieniowych w poprzednim akapicie struktur.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.