Artykuł sponsorowany

Co nazywamy podmiotami powiązanymi?

Co nazywamy podmiotami powiązanymi?

Podmiot powiązany jest pojęciem z zakresu postępowania podatkowego i omówione jest w ustawie o rachunkowości. Można wymienić kilka takich podmiotów, jednak ustawa mówi tylko o powiązaniach, które mają miejsce w przypadku podmiotów prawnych. Jakie podmioty powiązane można wymienić i jakie istnieją powiązania między poszczególnymi podmiotami? O tym w poniższym artykule!

Czym jest podmiot powiązany?

Opis tego, czym jest podmiot powiązany znalazł się w ustawie o podatku dochodowym z 1992 roku, jednak zostały one zdefiniowane na nowo w styczniu 2019 roku. Według nowych wytycznych podmioty powiązane można podzielić według 4 cech: powiązania poprzez wywieranie wpływu, spółka niemająca osobowości prawnej wraz ze wspólnikami, podmiot i jego zagraniczny zakład, a także powiązania w ramach sztucznych struktur właścicielskich. Wzajemne powiązania pomiędzy poszczególnymi podmiotami ma wpływ na zakres obowiązków w kwestii podatków i ich wysokości. Obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej transakcji wynika z ustawy o podatku dochodowym. Pomocą w tej kwestii służą firmy zajmujące się na co dzień doradztwem podatkowym, takie jak chociażby Ceny Transferowe. Warto podkreślić, że podmioty powiązane sporządzają dokumentację nie tylko dotyczącą dokonywania transakcji z innymi powiązanymi podmiotami. Dotyczy to również transakcji, które dokonywane są z podmiotami niepowiązanymi.

Dokumentacja musi być sporządzona, gdy łączna kwota wynikająca z umowy (albo faktycznie zapłacona w roku podatkowym)  w przypadku transakcji towarowych przekracza 10 000 euro (jeśli wartość operacji nie przekracza 20% kapitału zakładowego podatnika) lub 50 000 euro w pozostałych przypadkach. Natomiast w przypadku transakcji usługowych jest to 30 000 euro – przy świadczeniu usług, sprzedaży czy udostępniania wartości niematerialnych i prawnych.

Powiązania między podmiotami

Ustawa mówiąca o cenach transferowych wyróżnia 3 rodzaje powiązań, jakie mogą zajść pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Jest to powiązanie kapitałowe, osobowe i organizacyjne. W przypadku powiązania kapitałowego, jeden z podmiotów (bądź jedna z osób) posiada prawo głosu, które wynosi więcej niż 5% wszystkich praw głosu występującym w drugim podmiocie. Podmiot lub osoba mogą też dysponować takim prawem głosu bezpośrednio. Jeśli dojdzie do sytuacji połączenia funkcji członka zarządu i rady nadzorczej w dwóch różnych podmiotach, następuje wówczas powiązanie osobowe. Wystąpi ono również, jeśli sprawują funkcję w jednym podmiocie, ale posiadają też 5% udziałów w podmiocie drugim. Z kolei powiązanie organizacyjne między podmiotami ma miejsce, gdy ten sam podmiot bierze udział w zarządzaniu innymi – pośrednio lub bezpośrednio.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.