Co należy wiedzieć o regeneracji turbosprężarek?
Turbosprężarka to urządzenie instalowane przede wszystkim w pojazdach z silnikiem Diesla, ale coraz częściej można spotkać je również w jednostkach zasilanych benzyną. Jest to bardzo wydajny i niezwykle wytrzymały element, dzięki któremu można zwiększyć moc napędu w samochodzie. Mimo zastosowania odpornych na korozję i ścieranie materiałów, turbosprężarki mogą ulegać wyeksploatowaniu i wymagają regeneracji. Na czym polega ten proces?
Budowa i funkcja turbosprężarki
Turbosprężarki są potocznie nazywane turbinami, jednak warto wiedzieć, że turbina stanowi jedynie część tego urządzenia. Drugim istotnym elementem jest sprężarka, która służy do kompresowania powietrza przekazywanego do układu dolotowego silnika.
Turbosprężarka służy do zwiększenia mocy układu napędowego przy wykorzystaniu gazów wylotowych silnika spalinowego – wyjaśnia ekspert z firmy Carsconcept w Rzeszowie.
Elementy omawianego urządzenia pracują w skrajnych warunkach – są narażone na działanie wysokich temperatur, drgania i długotrwałą, intensywną pracę. Dlatego muszą być wykonane z bardzo wytrzymałych materiałów. Do budowy turbosprężarek wykorzystuje się między innymi specjalistyczne stopy aluminium, stal chromowo-niklową, a także czysty tytan i jego stopy. Mimo zastosowania tak odpornych surowców, układ turbodoładowania, jak każda inna część pojazdu, może ulec awarii. Jej powodem są najczęściej zanieczyszczenia, które przedostają się do wnętrza, a ich drobiny uszkadzają poszczególne elementy urządzenia. W takim przypadku konieczna jest regeneracja turbosprężarki. Na czym polega to działanie?
Regeneracja turbosprężarki – jak przebiega?
Jeśli turbosprężarka w Twoim pojeździe uległa uszkodzeniu, możesz zdecydować się na jej wymianę na nowe urządzenie. Bardziej oszczędnym rozwiązaniem jest jednak oddanie części do profesjonalnego zakładu, w którym zostanie poddana regeneracji.
Proces ten polega na oczyszczeniu wnętrza turbosprężarki oraz wymianie uszkodzonych elementów na nowe. Pierwszym krokiem jest rozebranie urządzenia na części, wyczyszczenie ich, czasem także piaskowanie. Kiedy każdy fragment jest już idealnie czysty, pracownicy przystępują do przeanalizowania, które elementy uległy uszkodzeniu, a które można ponownie zamontować. Zepsute fragmenty są usuwane, a na ich miejsce montuje się części zamienne – o dokładnie takich samych parametrach, co oryginały.
Następnie układ turbodoładowania zostaje ponownie złożony, jego rdzeń zostaje wyważony, a całość może zostać zamontowana w pojeździe. Umiejętnie przeprowadzona regeneracja pozwala na bezawaryjne działanie urządzenia przez wiele lat.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana