Charakterystyka zacisków hamulcowych
Podobnie jak i w pozostałych rodzajach samochodów w autach ciężarowych niezwykle ważną rolę pełni układ hamowania, który musi sprawnie działać w każdych warunkach pogodowych. W samochodach o dużych gabarytach jest on szczególnie istotny, bowiem zatrzymanie w odpowiednim momencie tak dużej, rozpędzonej masy, przesądza o bezpieczeństwie kierowcy i pozostałych uczestników ruchu. Jednym z ważniejszych elementów układu są zaciski hamulcowe.
Hamulce tarczowe to najbardziej rozpowszechniony obecnie rodzaj układu hamulcowego. Zasada jego działania jest dość prosta. Elementem czynnym jest tarcza, przymocowana do piasty koła na sztywno i obracająca się wraz z kołem. W momencie zatrzymania tarczy zatrzymuje się również wał. W zacisku z kolei znajduje się element bierny całego układu, czyli klocki hamulcowe, umieszczone właśnie w zacisku, przymocowanym na stałe do zwrotnicy koła. W momencie nacisku na pedał hamulca wysuwa się tłoczek hamulcowy, dopychający klocki do tarczy. W ten sposób energia kinetyczna samochodu zostaje zamieniona na energię cieplną.Charakterystyka
W każdym zacisku znajdują się dwa klocki hamulcowe lub więcej, przy założeniu, że przy każdej stronie tarczy powinna znajdować się ich taka sama liczba, aby tarcza była równomiernie ściskana. Odbywa się to za pomocą jednego lub kilku tłoczków. Rozróżnia się zaciski pływające oraz stałe. Pływające posiadają jeden tłok, stałe co najmniej dwa lub ich wielokrotność i dociskają klocki jednocześnie z dwóch stron. Większość zacisków pływających odlewa się z ciężkiego żeliwa, podobnie jak zwykłe, z tą różnicą, że te drugie są dodatkowo chromowane, aby zmniejszyć tarcie. Zaciski hamulcowe pływające są tańsze w produkcji i przez to masowo oraz seryjnie stosowane w produkcji samochodów ciężarowych i osobowych. Mają jednak sporo wad; są mniej sztywne, łatwo wpadają w wibracje, słabo znoszą wysokie temperatury oraz gorzej pracują przy dużych naciskach. Zaciski hamulcowe przeznaczone do samochodów niesportowych, a więc codziennego użytku, są zabezpieczone przed korozją i zabrudzeniami za pomocą gumowych osłonek.Regeneracja
Układ hamulcowy, a zwłaszcza zaciski, to jeden z układów auta najbardziej narażonych na zużywanie się, dlatego należy pamiętać o ich regularnej regeneracji. Taką usługę oferuje renomowana firma Systemyhamulcowe.com, specjalizująca się również w regeneracji recyrkulatorów spalin. Regenerację zacisków zaczyna się od gruntowego oczyszczenia oraz pozbycia się wszelkich naleciałości i rdzy. Do mycia silnie zabrudzonych części używa się specjalnych myjek wodnych. Zaciski piaskuje się w specjalnej śrutownicy oraz zabezpiecza powłoką cynową i czarnym matem piecowym. Na końcu, do wnętrza zacisku, wkłada się nowe podzespoły.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana