Charakterystyka rowerów górskich
Rowery górskie stworzono z myślą o jeździe w trudnym terenie, jednak wielu sympatyków jazdy na rowerze uważa je za rowery uniwersalne. Nie da się ukryć, że w tym stwierdzeniu jest sporo prawdy – jadąc na „góralu” nie będziecie mieć problemów ani z pokonaniem szutrowych ścieżek, ani prostej szosy. Przedstawiamy charakterystykę rowerów górskich.
Po czym poznać rower górski?
Rowery górskie (z ang. MTB – Mountain Terrain Bike), to rowery pozwalające na poruszanie się po górskim terenie. Przynajmniej stworzone zostały właśnie w tym celu. W Polsce są one tak popularne, że uważane są w zasadzie za rowery nadające się do jazdy po każdej powierzchni.Rowery górskie zwykle posiadają wzmocnioną ramę z prześwitem pod pedałami większymi, niż w rowerach crossowych. Mają też giętą lub prostą kierownicę i solidne hamulce, najczęściej tarczowe. Klasyczne górale mają przynajmniej przednią amortyzację, a te bardziej zaawansowane pełną. Ponadto, trzeba wiedzieć, że koła typowego roweru górskiego mają 26 cali. Jeśli chodzi o masę takich rowerów, to waha się ona od 7 do 9,5 kg – wyjaśnia ekspert reprezentujący firmę RoweryRolki.pl.Ważną cechą rowerów górskich są przerzutki. Klasyczny układ obejmuje przednie i tylne przerzutki obsługujące z przodu trzy przełożenia i z tyłu od 7 do 10 przełożeń.
Rodzaje rowerów górskich
Rowery górskie, ze względu na amortyzację, dzieli się na:- full-suspension - z pełną amortyzacją,
- sztywne - bez amortyzacji (np. cyklotrialowe. trialowe),
- hardtail - tylko z przednia amortyzacją,
- softail - z częściową tylną amortyzacją.
- ATB – najbardziej rekreacyjne, przeznaczone dla osób jeżdżących okazjonalnie,
- 2XC – idealne do udziału w zawodach XC, występują w wersji z pełnym zawieszeniem lub w wersji hardtail; tańsze wersje tych rowerów świetnie sprawdzą się u osób, które lubią dłuższe wycieczki terenowe po zróżnicowanych trasach,
- Trail (AM – all mountain) – odmiana rowerów enduro z pełnym zawieszeniem lub wyłącznie z przednim amortyzatorem w wersji hardtail, takie rowery posiadają uniwersalną geometrię ramy, która pozwala nawet na ostrzejszą jazdę w terenie,
- Enduro – najbardziej popularna odmiana rowerów z pełnym zawieszeniem, wyróżnia się największą sprawnością w środowisku górskim oraz najlżejszą masą; tego typu jednoślady mają doskonałe właściwości podjazdowe i zjazdowe,
- FR – jeżdżą prawie tak samo, jak freeride, wypierane przez enduro,
- DH – rowery do najcięższej odmiany kolarstwa zjazdowego (downhill), dedykowane głównie zawodnikom oraz osobom korzystających z parków rowerowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana