Charakterystyka i zastosowanie druku akcydensowego
Akcydens to z języka łacińskiego „coś przypadkowego”. Jak to się odnosi do rzeczywistości? W poligrafii drukiem akcydensowym nazywa się papierowy wyrób niebędący książką, czasopismem, a także opakowaniem. Trudno nazwać go jednak przypadkowym, ponieważ z reguły niesie ze sobą ważną, choć najczęściej jednostronicową treść. Jakie można wyróżnić druki akcydensowe? I gdzie się je najczęściej stosuje?
Akcydensy i ich rodzaje
Akcydensy to druki samoistne posiadające charakter użytkowy lub okolicznościowy. Zazwyczaj występują w postaci jednej kartki lub nierozciętej składki.
Wyróżnia się następujące rodzaje akcydensów:
· informacyjne – mogą to być: cenniki, kalendarze, katalogi, plakaty, ulotki, wizytówki, czyli wszystko to, co ma na celu przekazanie określonych informacji,
· manipulacyjne – wykorzystywane najczęściej przy czynnościach urzędowych albo handlowych, można tutaj zaliczyć: bilety, formularze, legitymacje, świadectwa, znaczki pocztowe, zaświadczenia, rachunki, a nawet banknoty,
· opakowaniowe – metki, banderole, obwoluty, etykiety, metki,
· przemysłowe – np. kalkomania,
· wydawnicze – np. mapy lub nuty.
Inny podział uwzględnia dwie podstawowe kategorie, którymi mogą być druki niezbędne do pracy biurowej, jak i druki komunikacji miejskiej oraz pocztowej. Z reguły druki akcydensowe wychodzą jednak o wiele dalej, poza biura, poczty oraz komunikację miejską.
Zastosowanie druku akcydensowego
W potocznym języku akcydensy zazwyczaj uznaje się za wzory różnego rodzaju dokumentów znajdujących się w jednym bloczku – często wykonywane są na papierze samokopiującym. Do tej pory wykorzystuje się je w pracy biurowej, magazynowej czy w placówkach mających na celu edukację. Wszystkie muszą być wykonane zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi. W kadrach przybierają one formę listy wynagrodzeń i płac, kart pracy czy kart urlopowych, w księgowości: wzory faktur, rachunków, a nawet księgę przychodów i rozchodów, natomiast druki magazynowe przydają się w przypadku logistyki. W medycynie najczęściej stosuje się deklarację wyboru lekarza/pielęgniarki, skierowanie lub historię choroby. Można powiedzieć, że wszystkie te druki stanowią pewną powielaną treść.
– Druki akcydensowe to również dobry sposób na reklamę firmy. W marketingu druki akcydensowe nabierają nowocześniejszego znaczenia. Można je rozplanować graficznie, aby zwracały uwagę potencjalnego klienta, a do ich produkcji użyć lepszego papieru. Podstawowymi środkami przekazu będą tutaj plakaty, ulotki czy broszury – tłumaczy przedstawiciel firmy Łagan.
Druki akcydensowe to coś, bez czego współczesny świat nie mógłby funkcjonować. Mają one wiele zastosowań – zarówno tych standardowych, jak i dopiero rozbudowujących się. Obecnie korzysta z nich większość firm znajdujących się na rynku pracy. Warto dobierać odpowiednią drukarnię zajmującą się wytwarzaniem akcydensów, szczególnie kiedy niosą one ze sobą treści marketingowe.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana