Cechy dobrego tłucznia kolejowego
Budowa torowiska to bardzo skomplikowany i rygorystyczny proces. Priorytetem jest komfort i bezpieczeństwo podróżujących w czasie poruszania się pojazdów szynowych, dlatego każdy etap budowy objęty jest specjalistycznymi wymaganiami. Jak się okazuje, ogromny wpływ na to ma rodzaj tłucznia kolejowego, czyli podsypki w której umieszcza się specjalne podkłady, a następnie tory. Czym powinien cechować się dobry tłuczeń kolejowy i jakie parametry musi spełniać?
Polska infrastruktura kolejowa przechodzi generalny remont. Obecnie Polskie Linie Kolejowe odpowiadają za infrastrukturę kolejową o łącznej długości ponad 20 tysięcy kilometrów. Do 2023 roku, PKP planuje objąć renowacją 9000 km torów, z czego 8500 km będzie dostosowane do wyższych prędkości. Aby poprawić jakość, a przede wszystkim skrócić czas podróżowania, stosuje się nowoczesne techniki i specjalnie przystosowane materiały do budowy tras kolejowych.Cechy tłucznia kolejowego
Jednym z elementów torowiska jest tłuczeń, który odpowiada za przejęcie nacisku kół pociągu, utrzymanie właściwego położenia toru, a także odprowadzanie wody. Składa się z tłuczonego kruszywa, np. skał magmowych lub kwarcytowych. Jednak nie dopuszcza się mieszania różnych minerałów.Tłuczeń musi spełniać kilka standardów technicznych, które zostały określone w dokumentach PKP - tłumaczy ekspert z firmy Kruszywa Polskie S.A. z siedzibą w Rybakach.Przede wszystkim materiał musi charakteryzować się dużą wytrzymałością na ściskanie. Wynosi ona 160 MPa dla linii magistralnych. Kolejna cecha to niska podatność skał na ścieranie. Dzięki temu kruszywo może służyć przez bardzo długi czas i nie wymaga wymieniania. Ważne, aby jego nasiąkliwość była jak najniższa (do 1,5%), co pozwala obniżyć koszty utrzymania dróg kolejowych. Dobry tłuczeń kolejowy ma wysoką mrozoodporność po nasączeniu wodnym (do 1,5% ubytku masy). Również podatność na mrozy w dużym stopniu wpływa na trwałość torowiska. Limitem objęta jest także ilość ziaren, które są zbyt małe (2mm). Ich udział nie powinien przekraczać 2%. Uziarnienie kruszywa do tłucznia kolejowego powinno wynosić od 20 do 63 mm. Rodzaj kruszywa wybierany jest ze względu na typ linii kolejowej, którą określa się poprzez maksymalną prędkość, nacisk na oś lokomotywy i wagonów.
Tłuczeń z recyklingu
Warto wiedzieć, że do budowy dróg kolejowych można użyć tłucznia pochodzącego z recyklingu. Jednak w takim przypadku musi on spełnić kilka warunków. Przede wszystkim nie może być zanieczyszczony olejem i niebezpiecznymi substancjami. Powinien zostać poddany oczyszczaniu, przesianiu, przekruszeniu i płukaniu. Zużyty i niepotrzebny tłuczeń można ponownie przetworzyć i uszlachetnić, a następnie wykorzystać w budownictwie lub drogownictwie.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana