Artykuł sponsorowany

Aspekty prawne w Polsce dotyczące faktur elektronicznych. Faktury w chmurze

Aspekty prawne w Polsce dotyczące faktur elektronicznych. Faktury w chmurze

Pierwsze próby dostosowania krajowych przepisów dotyczących faktur elektronicznych do norm unijnych nie były udane. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur w praktyce blokowało rozpowszechnienie cyfrowej obsługi faktur. Obecnie sytuacja wygląda inaczej.

Faktury elektroniczne w świetle prawa

Wspomniane we wstępie rozporządzenie Ministra Finansów i jego kolejne wersje utrudniały przedsiębiorcom korzystanie z faktur elektronicznych. Cyfrowe dokumenty sprzedażowe podlegały restrykcyjnym procedurom zabezpieczającym, których stosowanie było kosztowne, a przez to dla wielu firm niedostępne. Przepisy te zostały uchylone, a wszystkie regulacje dotyczące korzystania z faktur elektronicznych zawarte są w ustawie o podatku od towarów i usług.

Aktualna ustawa o VAT nie stawia wyraźnej granicy między fakturami papierowymi i cyfrowymi. Przeciwnie, dokumenty w obu formach traktuje na równi, co wynika z ustawowej definicji faktury jako „dokumentu w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierającego dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie”. Pojęcie faktury elektronicznej zostało doprecyzowane i oznacza „fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym”. Jednocześnie nie istnieje przepis, który zakazywałby cyfrowej archiwizacji faktur otrzymanych w formie papierowej, czy nakazywałby przechowywanie faktur w fizycznej postaci

Przechowywanie faktur zgodnie z ustawą o VAT

Podatnicy wystawiający i otrzymujący fakturę VAT są zobowiązani do prowadzenia ewidencji i przechowywania dokumentów związanych z rozliczeniem podatkowym do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 112). Faktury muszą być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób umożliwiający ich łatwe odszukanie, zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność (art. 112a). Właściwy sposób przechowywania faktur, zgodny z ww. wymogami, określa podatnik (art. 106m). Innymi słowy, to przedsiębiorca decyduje, czy ewidencja podatkowa w jego firmie będzie prowadzona w sposób tradycyjny, czy z wykorzystaniem systemów elektronicznych, np. w chmurze.

Przechowywanie faktur w chmurze jest wygodną i tanią alternatywą dla prowadzenia tradycyjnych ewidencji papierowych, ale też archiwizowania dokumentów na serwerach. W przeciwieństwie do takich magazynów danych, korzystając z chmury przedsiębiorca nie musi troszczyć się o wolną pamięć. Proponowany przez E.VOLUTION system d.3 cloud storage pozwala szybko przenieść do chmury faktury elektroniczne, ale także umieścić w niej zdigitalizowane faktury otrzymane w tradycyjnej formie. Wykorzystanie chmury do przechowywania faktur nie stoi w sprzeczności z przepisami prawa polskiego ani unijnego, a jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo ewidencji oraz łatwe poruszanie się w jej zasobach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.